Skip to main content
3.3
(48)

همیشه وقتی اسم غذایی به نام سوپ به میان می‌آید، همه از آن فراری می‌شوند. شاید برخی از افراد سوپ را جز غذاهای سیرکننده به حساب نیاورند و به آن فقط به عنوان یک غذا برای پر کردن سفر نگاه کنند، اما اگر از خواص و مزیت‌های سوپ بیشتر بدانید، حتما در هفته چندین بار خود را برای خوردن این غذای خوشمزه آماده می‌کنید. سوپ شیر و خامه و قارچ از آن دست غذاهای مفید، غنی از پروتئین و مواد معدنی ست که می‌تواند انرژی چند ساعت بدن را تأمین کند. در عین حال باعث چاقی هم نشود. به خصوص افرادی که بیمار می‌شوند، حتما باید با میل کردن سوپ، روند درمان خود را سرعت ببخشند. اگر می‌خواهید طرز تهیه سوپ شیر و خامه را یاد بگیرید، این مطلب را از دست ندهید.

 

مواد لازم برای سوپ شیر

موادگرم
گوشت مرغ (سینه)300 گرم
شیر2 لیوان
جو پرکنصف لیوان
هویج2 عدد متوسط
آبلیمو2 قاشق غذاخوری
پیازیک عدد متوسط
جعفری خرد شدهیک فنجان
خامه2 قاشق غذاخوری
کره2 قاشق غذاخوری
قارچ8 عدد
فلفل سیاه و نمکبه مقدار کافی
زردچوبهنصف قاشق چایخوری

 

طرز تهیه سوپ شیر و خامه و قارچ

برای درست کردن این غذا به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول: تفت پیاز

ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و با کره داخل قابلمه و روی حرارت تفت دهید. شعله را کم کنید و مدام پیاز را هم بزنید تا نرم و شفاف شود. سپس زردچوبه را هم اضافه کنید و دوباره هم بزنید. پیاز تفت داده شده نباید طلایی شود.

مرحله دوم: اضافه کردن مرغ

برای درست کردن سوپ شیر و خامه مجلسی باید مرغ را از استخوان جدا کنید. سپس آن را دو تکه کنید و داخل پیاز بریزید. با حرارت کم، مرغ را هم تفت دهید تا رنگ آن کاملا تغییر کند. البته نیاز نیست در این مرحله مرغ شما کامل پخته شود. همین که نیم‌پز شود، کافیست.

مرحله سوم: اضافه کردن هویج و جو پرک

برای درست کردن این غذا باید هویج را پوست بگیرید و بعد نگینی خرد کنید. حالا آن را داخل غذا بریزید. اگر قصد دارید سوپ خود را با جو پوست کنده درست کنید، باید از یک شب قبل در آب خیسانده شود و آن را سریع‌تر از سایر مواد غذایی بپزید. اما برای طرز تهیه سوپ شیر با جو پرک در همین مرحله آن را داخل غذا بریزید. برای مدت 5 دقیقه مواد را تفت دهید و بعد به اندازه سه کاسه آب جوش داخل قابلمه بریزید. درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید با حرارت ملایم برای مدت 30 دقیقه مرغ و مواد پخته شود.

مرحله چهارم: اضافه کردن قارچ

در این مرحله از طرز تهیه سوپ شیر و خامه باید قارچ‌ها را اسلایس کنید. برای اینکه رنگ آن تغییر نکند، کمی آبلیمو داخل قارچ بریزید. سپس یک قاشق غذاخوری روغن داخل ماهیتابه بریزید و قارچ‌های اسلایس شده را با حرارت بالا سرخ کنید تا شل نشود. سپس داخل سوپ بریزید.

مرحله پنجم: خرد کردن مرغ پخته شده

وقتی مرغ کامل پخته شد، آن را از سوپ بیرون بیاورید و ریش ریش کنید و دوباره داخل سوپ بریزید. البته این کار اختیاری ست و شما حتی می‌توانید در همان مرحله اول مرغ را به صورت نگینی هم خرد کنید و با مواد تفت دهید. در این صورت فقط طی 20 دقیقه کامل پخته می‌شود.

مرحله ششم: تفت دادن آرد

برای طرز تهیه سوپ شیر ساده باید آرد را داخل یک ظرف فلزی روی حرارت تفت دهید. این کار برای گرفتن طعم خامی آرد است. اما باید همین که آرد رنگ کرمی به خود گرفت، شیر و خامه را با هم ترکیب کرده و داخل آرد بریزید. برای اینکه شیر و خامه بریده نشود، از یک ساعت قبل آن را روی حرارت کتری قرار دهید تا به آرامی گرم شود. مواد را خوب ترکیب کنید و با حرارت ملایم هم بزنید تا سس غلیظ بدست آید.

مرحله هفتم: اضافه کردن سس خامه به سوپ

مواد سس شیر را داخل سوپ بریزید. درب قابلمه را ببندید و صبر کنید تا غذای شما غلیظ شود. در 10 دقیقه آخر جعفری ساطوری را هم به سوپ اضافه کنید. فلفل سیاه و نمک را هم در آخرین مرحله داخل غذا بریزید. قبل از اینکه شعله را خاموش کنید از طعم آن بچشید، اگر دلچسب است خاموش کنید و اگر ذائقه شما به غذای ترش بیشتر تمایل دارد، به اندازه یک قاشق آبلیمو داخل غذا بریزید و بعد شعله را خاموش کنید.

حالا سوپ شیر و قارچ و خامه شما حاضر است.

سوپ شیر

طرز تهیه سوپ شیر بدون خامه و قارچ

یک روش دیگر برای درست کردن این سوپ مغزی، استفاده از شیر به تنهایی ست. همچنین می‌توانید به جای مرغ از گوشت هم استفاده کنید. برای درست کردن این سوپ به مواد زیر نیاز دارید:

– سینه مرغ: 300 گرم

– آب مرغ: یک لیوان

– پیاز: یک عدد

– شیر: 2 لیوان

– کره: یک قاشق غذاخوری

– جو پرک: نصف لیوان

– آرد سفید: 2 قاشق غذاخوری سر پر

– نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی

– جعفری ساطوری: یک فنجان

– روغن: به مقدار کافی

برای طرز تهیه سوپ شیر ساده و بدون خامه به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول: تفت پیاز و مرغ

ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و با یک قاشق غذاخوری روغن تفت دهید. اجازه دهید پیاز نرم و شفاف شود و سپس مرغ را هم به آن اضافه کنید. وقتی رنگ مرغ کامل تغییر کرد، آب مرغ و دو لیوان آب جوش را به آن اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و صبر کنید تا برای مدت نیم ساعت مرغ بپزد.

مرحله دوم: اضافه کردن هویج و جوپرک

هویج را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. قبل از اینکه مرغ پخته شود، باید هویج و جو پرک را به آن اضافه کنید و اجازه دهید با همدیگر پخته شود. هر چقدر زودتر جو پرک را داخل سوپ شیر بریزید، غذای شما لعابی‌تر و خوشمزه‌تر می‌شود.

مرحله سوم: درست کردن سس سوپ

دو قاشق غذاخوری آرد سفید را داخل یک ظرف روی حرارت قرار دهید و مدام هم بزنید تا طعم خامی آن گرفته شود. قبل از اینکه رنگ آرد تیره شود، شیر گرم را به آن کم کم اضافه کنید. مدام مواد را هم بزنید که آرد داخل آن گلوله گلوله نشود.

قبل از اینکه سس شیر را داخل سوپ بریزید، اگر سینه مرغ کامل پخته شده، آن را از غذا خارج و ریش ریش کنید. حالا سس آرد و شیر را به همراه مرغ ریش ریش داخل غذا بریزید. حرارت را کم کنید و درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید سوپ شیر شما به مدت 20 دقیقه با حرارت کم بجوشد و غلیظ شود. فقط مراقب باشید غذا سرریز نشود.

مرحله چهارم: اضافه کردن جعفری خرد شده

برای اینکه طعم جعفری در اثر پخت زیاد از بین نرود، باید در 10 دقیقه آخر آن را به غذا اضافه کنید. پس 10 دقیقه قبل از اینکه شعله را خاموش کنید، جعفری خرد شده را داخل سوپ بریزید. در آخر نمک و فلفل سیاه غذا را هم اضافه کنید و با خاموش کردن شعله صبر کنید تا غذا خنک شود و سپس آن را میل کنید.

درست کردن سوپ شیر

نکات طرز تهیه سوپ شیر مجلسی

– این سوپ را می‌توانید به عنوان پیش غذا در مهمانی‌ها نیز استفاده کنید.

– برای درست کردن سوپ شیر با جو، می‌توانید به جای جو پرک از جو پوست کنده استفاده کنید. در این صورت باید جو پوست کنده چند ساعت قبل در آب خیسانده شود و قبل از پختن مرغ، آن‌ها را بپزید. به هر حال جو پوست‌کنده به مدت زمان پخت بیشتری نیاز دارد.

– جعفری برای معطر کردن سوپ است و شما می‌توانید در کنار آن از سبزی‌های معطر دیگر مثل گشنیز هم استفاده کنید.

– این دستور پخت سوپ شیر برای 5 نفر است و برای طرز تهیه سوپ شیر و خامه و قارچ برای 10 نفر باید میزان مواد را دو برابر کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.3 / 5. 48

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com