Skip to main content
3.2
(13)

چند روز پیش به فکر طبخ غذا با بادمجان بودم اما با خودم فکر کردم که چه غذایی می‌توان به جای کشک و بادمجان یا خورشت بادمجان درست کرد؟ چرا به فکر ایده‌ای جدید برای درست کردن یک غذا با بادمجان نباشم؟ در این فکر بودم که ناگهان به یاد یک غذای شمالی خوشمزه به نام میرزا قاسمی افتادم. ایده خوب، آسان و خوشمزه‌ای به نظر می‌رسید؛ به همین دلیل دست به کار شدم تا یک غذای گیلانی خوشمزه با بادمجان درست کنم. در ادامه طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی را با ریز‌ترین نکات قرار خواهم داد تا شما هم تجربه طبخ این غذا را داشته باشید.

طرز تهیه میرزا قاسمی خوشمزه

طرز تهیه میرزا قاسمی خوشمزه

مواد مورد نیاز برای 4 نفر

در این قسمت مواد لازم برای درست کردن میرزا قاسمی برای 4 نفر را قرار می‌دهیم. شما می‌توانید با توجه به تعداد مهمانان یا خانواده خود این مقدار را کم و زیاد کنید. مثلا اگر به دنبال طرز تهیه میرزا قاسمی دونفره هستید، مقادیر زیر را نصف کنید.

  •       6 عدد بادمجان متوسط
  •       2 عدد گوجه فرنگی رسیده متوسط
  •       2 عدد تخم مرغ
  •       4 حبه سیر تازه
  •       1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  •       کمی روغن و زردچوبه به همراه نمک و فلفل

 

طرز تهیه میرزا قاسمی

  1.     در مرحله اول برای درست کردن میرزا قاسمی باید تمامی بادمجان‌ها را روی شعله گاز یا آتش، کبابی کنید. اگر بادمجان‌ها را روی آتش کباب کنید، بوی دود بسیار خوبی خواهد گرفت. البته در طرز تهیه میرزا قاسمی ساده می‌توان به جای کباب کردن بادمجان‌ها، آن‌ها را آب پز کرد. این مرحله کاملا به ذائقه شما بستگی دارد که آیا طعم دودی بادمجان کبابی را می‌پسندید یا خیر؟
  •       تنها نکته مهمی که باید در این مرحله به آن توجه کنید این است که در طرز تهیه میرزا قاسمی با بادمجان کبابی یا آب پز، باید به گونه‌ای بادمجان‌ها را بپزید که پوست آن‌ها در حالت آبپز به راحتی کنده شده یا روی شعله آتش بسوزد.
  1.     در گام بعدی باید بادمجان‌هایی که پوست‌گیری کردید را داخل یک ظرف بزرگ بریزید. با کمک گوشت کوب برقی یا دستی، به طور کامل آن‌ها را له کنید تا بافت بادمجان کاملا از یکدیگر جدا شود.
  2.     در مرحله بعدی باید گوجه فرنگی‌ها را برای استفاده در میرزا قاسمی آماده کنید. گوجه‌ها را شسته و 5 دقیقه داخل یک ظرف حاوی آب جوش بگذارید. بعد از 5 دقیقه اجازه دهید گوجه فرنگی‌ها سرد شوند و سپس پوست گوجه فرنگی را جدا کنید.
  3.     یک تابه بزرگ برداشته و آن را روی شعله گاز قرار دهید. سپس به تابه کمی روغن اضافه کرده و اجازه دهید روغن داغ شود. سپس سیرها را به شکل خیلی ریز خرد کرده و یا رنده کنید. سیرها را داخل تابه ریخته و به آن کمی زردچوبه اضافه نمایید. اجازه دهید تا سیر‌ها به طور کامل تفت داده شوند.
  4.     بعد از تفت سیرها، بادمجان‌هایی که کبابی کردید را داخل روغن تفت دهید. تفت دادن بادمجان‌ها باید حدودا 20 دقیقه طول کشد.
  5.     در مرحله بعد، گوجه فرنگی‌هایی که پوست کندید را به شکل بسیار ریز خرد کنید. البته به جای ریز کردن می‌توانید آن‌ها را رنده کرده و در نهایت به تابه اضافه کنید. اجازه دهید گوجه فرنگی‌ها هم خوب تفت خورده و آب اضافه آن‌ها تبخیر شود. در این مرحله باید میرزا قاسمی کمی روغن افتاده و غلیظ گردد.
  6.     رب گوجه فرنگی را باید در این مرحله به مواد قبلی در تابه اضافه کنید. البته افزودن رب گوجه فرنگی اختیاری ست.
  7.     موادی که داخل تابه هستند را به یک طرف جمع کنید. سپس تخم مرغ‌ها را در بخش خالی آن بشکنید. بعد از آن که تخم مرغ‌ها به خوبی پخته شدند، تمامی مواد را باهم مخلوط کنید تا یکدست شوند.
  8.     در مرحله آخر هم باید فلفل و نمک را به میزان دلخواه به میرزاقاسمی اضافه کنید. شعله را خاموش کرده و اجازه دهید غذا به مدت چند دقیقه جا بیفتد.

طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو

گاهی در برخی دستورالعمل‌ها از گردو هم در طبخ میرزا قاسمی استفاده می‌شود. اگر دوست داشتید می‌توانید از مغز گردو برای تزئین میرزا قاسمی استفاده کنید.

طرز تهیه میرزا قاسمی با بادمجان سرخ شده

اگر به هر دلیلی در خانه نمی‌توانید بادمجان کبابی داشته باشید، به جای آن از بادمجان سراغ شده استفاده کنید. کافیست پوست بادمجان‌ها را کنده و آن‌ها را داخل روغن سرخ کنید. سپس بادمجان‌ها را کاملا له کرده و مانند دستوری که توضیح دادیم، پیش بروید.

طرز تهیه میرزا قاسمی با برنج

یک دستور متفاوت و البته خوشمزه دیگر هم برای طبخ میرزا قاسمی وجود دارد. برای این منظور، باید میرزا قاسمی را دقیقا مانند آنچه توضیح دادیم، بپزید. میرزا قاسمی را داخل یک آبکش یا توری ریز قرار دهید تا روغن آن گرفته شود. سپس 4 پیمانه برنج را شسته و کمی بجوشانید. کف یک قابلمه را چرب کرده و نصف برنج‌ها را در کف آن بریزید. سپس قسمت وسط قابلمه را با میرزا قاسمی پر کرده و روی میرزاقاسمی، مجددا مابقی برنج را بریزید. اجازه دهید برنج با میرزا قاسمی دم بکشد. در نهایت میرزا قاسمی با برنج شما آماده سرو است. نکته مهم در طرز تهیه این غذا، آن است که هنگام افزودن میرزا قاسمی به برنج باید دقت کنید که مواد میرزا قاسمی از قابلمه فاصله داشته باشند؛ زیرا در طی دم کشیدن برنج، مواد میرزا قاسمی ممکن است بسوزد.

بادمجان‌ها را چگونه کباب کنیم؟

اگر دوست دارید میرزا قاسمی شما طعم دودی به خود بگیرد، باید آن را روی شعله اجاق و یا زغال گذاشته و کباب کنید. اما اگر اصلا از طعم دودی خوشتان نمی‌آید، بهتر است بادمجان‌ها را در فر گذاشته و کباب کنید.

آیا می‌توانیم از رب گوجه فرنگی استفاده کنیم؟

گاهی افراد در طرز تهیه میرزا قاسمی با کشک، از کشک کنار این غذا استفاده می‌کنند. در هر صورت طعم نهایی و مخلفاتی که با آن مصرف می‌کنید کاملا به ذائقه شما بستگی دارد. گاهی نیز افراد از رب گوجه فرنگی داخل میرزا قاسمی استفاده می‌کنند. زیرا رب گوجه فرنگی باعث می‌شود غذا رنگ بهتری داشته باشد. البته بسیاری استفاده از رب گوجه فرنگی را اشتباه می‌دانند زیرا معتقدند طعم اصلی غذا با این کار از بین می‌رود.

میرزا قاسمی با رب گوجه فرنگی

میرزا قاسمی با رب گوجه فرنگی

چرا میرزا قاسمی تلخ می‌شود؟

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که بعد از طبخ میرزا قاسمی، متوجه شدید مزه آن کمی تلخ است. دلیل این اتفاق کاملا مربوط به بادمجان است. بادمجان‌هایی که تخم زیادی دارند، می‌توانند طعم میرزا قاسمی را تلخ کنند. برای جلوگیری از این اتفاق باید قبل از آن که آن‌ها را کباب کنید، تخم بادمجان‌ها را جدا کنید.

و در انتها …

میرزا قاسمی یکی از غذاهای شمالی بسیار پرطرفدار در ایران است. در این مطلب راجع به طرز تهیه میرزاقاسمی و نکات مهم آن صحبت کردیم. اگر شما هم هوس طبخ یک غذای شمالی در سر دارید، این مطلب را از دست ندهید. 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.2 / 5. 13

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com