Skip to main content
3.4
(7)

حلوا یک شیرینی معروف و همه پسند ایرانی ست. اگر گشتی در دنیای اینترنت یا در کتب آشپزی بزنید، با دستورالعمل‌های متفاوتی از حلوا مواجه می‌شوید. گاهی حلوا به عنوان شیرینی و گاهی به عنوان دسر سرو می‌شود. حتی در برخی از مواقع حلوا در کنار یک غذا یا شیرینی دیگر نیز طبخ شده و مصرف می‌شود. حلوای شیر یکی از بهترین انواع حلوا است که طرفداران بسیاری دارد. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه حلوای شیر را با روش‌های گوناگون آموزش دهیم.

طرز تهیه حلوای شیر خوشمزه مجلسی

برای تهیه حلوای شیر قبل از هر چیز باید مواد اولیه آن را فراهم کنید. در ادامه مواد اولیه لازم را لیست می‌کنیم. تفاوتی ندارد که برای چند نفر قصد دارید حلوا بپزید، تنها کافیست تناسب در مواد اولیه را فراموش نکنید. سعی کنید نوع پیمانه مورد استفاده برای برداشت هر ماده را یکسان انتخاب کرده و مواد اولیه را با توجه به تعداد نفرات بردارید. برای مثال اگر به دنبال طرز تهیه حلوا شیر برای 50 نفر هستید، تعداد پیمانه‌ها ‌را افزایش دهید.

مواد لازم

مواد لازممقدار
روغن مایعنصف پیمانه
شکریک پیمانه سر خالی
گلابیک سوم پیمانه
پودر هلنصف قاشق چای خوری
شیردو پیمانه
زعفران دم کرده غلیظ3 قاشق غذاخوری
کره50 گرم
آرد1 پیمانه

طرز تهیه حلوای شیر

برای طبخ حلوای شیر، کار سختی پیش رو ندارید اما باید هر مرحله را به درستی پیش ببرید تا حلوایی با طعم و بویی عالی داشته باشید.

  1. شیر و شکر را در داخل یک قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید. کمی صبر کنید تا با داغ شدن شیر، شکر در آن کاملا حل شود.
  2. عرق هل یا پودر هل با گلاب و زعفران را به شیر و شکر اضافه کرده و اجازه دهید تا مخلوط به جوش آید.
  3. مخلوط را از روی حرارت بردارید تا کمی خنک شود. یک تابه را روی اجاق گاز بگذارید تا داغ شود. آرد را در تابه ریخته و مرتب هم بزنید. در این مرحله باید آرد را به خوبی تفت دهید تا بوی خامی آن از بین رفته و رنگ آن نیز کمی تیره‌تر از حالت عادی شود.
  4. نکته: در این مرحله، زمان و میزان تفت دادن آرد بسیار مهم است. میزان تفت دادن آرد نباید کمتر از سی الی چهل دقیقه باشد. لازم است تا بوی خامی آرد بعد از تفت دادن از بین رفته و بوی آرد تفت خورده به مشام‌تان برسد. از طرفی دیگر نباید حرارت را آنقدر زیاد کنید که آرد بسوزد.
  5. در طرز تهیه حلوا شیر کشدار، رنگ آرد باید حدودا یک درجه و نه بیشتر نسبت به حالت اولیه تغییر کند، زیرا این نوع حلوا رنگ روشن‌تری نسبت به سایر حلواها دارد. بعد از تفت دادن آرد، آن را الک کرده و مجددا روی حرارت بگذارید. به آرد روغن مایع و کره اضافه کرده و دوباره تفت دهید.
  6. شیر و شکر سرد شده را به آرد افزوده و هم بزنید. در این مرحله باید یک حلوای غلیظ داشته باشید. همچنان هم زدن را ادامه دهید تا حلوا به طور کامل غلیظ شده و خودش را جمع کند. حلوا باید در انتها از دیواره‌ها ‌جدا شده و سفت شده باشد.
  7. در گام آخر هم باید حلوا را در ظرف مناسبی سرو کرده و روی آن را تزئین کنید.

فوت و فن‌های طلایی در طرز تهیه حلوا شیر با زعفران

  •       در طرز تهیه حلوای شیر با آرد گندم باید آرد گندم را چندین مرتبه قبل از تفت دادن الک کنید. این کار کمک می‌کند تا آرد حالت گلوله گلوله به خود نگرفته و حلوای یکدست‌تری داشته باشید. گاهی از آرد قنادی نیز برای تهیه حلوای شیر استفاده می‌شود. در برخی مواقع هم افراد به شکل ترکیبی هم از آرد قنادی و هم از آرد گندم استفاده می‌کنند.
  •       اگر دوست دارید با ماسوره حلوای خود را تزئین کنید باید شهد حلوا را بیشتر از حدی که در دستور طبخ آوردیم، به حلوا اضافه کنید. این کار کمک می‌کند تا حلوا لطیف‌تر شده و راحت‌تر با ماسوره شکل بگیرد. نکته مهم دیگر در استفاده از ماسوره این است که شما نباید حلوای سرد را ماسوره بزنید. بهترین زمان ماسوره زدن حلوا، زمانی است که حلوا کاملا داغ است.
  •       برای داشتن حلوا شیر سوهانی لازم است تا آرد را تا زمانی تفت دهید که رنگ آن به سوهان نزدیک شود.
  •       در طرز تهیه حلوا با شیر و شیره می‌توانید میزان شیرینی را کم و زیاد کنید. این مورد کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.
  •       بهتر است شهد حلوا صرفا تا زمان حل شدن شکر روی حرارت باشد و شهد به جوش نیاید. اگر شهد به جوش آمده و تبخیر شود ممکن است تناسب میان مواد به هم خورد و در نهایت حلوای شما خشک‌تر از حالت عادی شود.

طرز تهیه حلوای شیر ترکی

علاوه بر حلوای شیری که دستور پخت آن را قرار دادیم، یک نوع حلوای شیر دیگر به نام حلوای شیر ترکی نیز وجود دارد. زادگاه این حلوا شهر بورسا ترکیه بوده و نوعی دسر خاص به ویژه برای ماه رمضان به حساب می‌آید. حلوای شیر ترکی با نام سوت حلواسی نیز معروف است. این حلوا دستوری متفاوت از حلوای شیر داشته که در ادامه آن را قرار می‌دهیم.

مواد لازم

  •       1 لیتر شیر
  •       125 گرم کره یا مارگارین
  •       1 لیوان سرخالی شکر
  •       1 لیوان سرخالی آرد
  •       1 پاکت وانیل شکری و یا نصف قاشق چای خوری وانیل ایرانی
  •       پیمانه مورد استفاده حدودا 200 میلی لیتر می‌باشد.

طرز تهیه

  1. در گام اول کره را داخل یک قابلمه ریخته و روی حرارت آب کنید. سپس آرد الک شده را به کره اضافه کرده و خوب هم بزنید.
  2. حرارت اجاق باید روی شعله متوسط قرار گرفته و حدود 10 دقیقه بدون وقفه آن را هم بزنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که هم رنگ آرد تغییر کند و هم بوی خامی آن از بین برود. اگر حتی یک دقیقه ظرف را به حال خود رها کرده و از اجاق دور شوید، امکان سوختن آرد وجود دارد.
  3. بعد از آن 1 لیتر شیر به مخلوط اضافه کرده و این بار با همزن دستی با سرعت بالا هم بزنید. در این مرحله هیچ آرد گلوله شده‌ای نباید وجود داشته باشد.
  4. شکر را در مرحله بعد اضافه کرده و هم زدن را تا جایی ادامه دهید که مخلوط غلیظی به دست آید. بعد از آن که چند حباب را روی سطح مایع دیدید، آن را از روی حرارت بردارید.
  5. وانیل را به مخلوط اضافه و مجددا هم بزنید.
  6. مخلوط را در یک ظرف مقاوم در برابر حرارت ریخته و در قسمت بالای فر بگذارید. دمای فر باید روی 220 درجه تنظیم شده و فر هم از قبل باید گرم شده باشد. برای این مرحله صرفا روشن کردن شعله‌های بالای فر کافیست. حدودا 5 دقیقه مخلوط را داخل فر بگذارید تا حلوا سرخ شود. البته این زمان اختیاری بوده و با توجه به سلیقه هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.

کلام آخر

حلوا یک دسر بسیار خوشمزه و پرکاربرد است. این دسر خوشمزه دارای دستور العمل‌های متفاوت و هم چنین فوت و فن‌های زیادی است. در این مقاله راجع به حلوای شیر صحبت کرده و دستور العمل طبخ آن را ذکر کردیم. علاوه بر این دستور العمل طبخ حلوای شیر به سبک ترک‌ها ‌را نیز توضیح دادیم. با این توضیحات می‌توانید یک دسر خوش مزه و خوش عطر و بو را در منزل خود داشته باشید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.4 / 5. 7

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com