Skip to main content
4
(8)

بعد از یک روز فوق‌العاده پر کار و خسته‌کننده اولین چیزی که به ذهن هر کسی می‌رسد، دوش آب گرم و درست کردن یک فنجان چای یا نسکافه است. اگرچه هیچ ایرانی نمی‌تواند طعم دلچسب چای را با هیچ چیز دیگری عوض کند، اما گاهی لازم است هنجارشکن و متفاوت باشید.

نوشیدن یک فنجان شیر و دارچین به همراه کمی زردچوبه می‌تواند استرس و خستگی یک روز را از تن درآورد و خواب شبانه شما را تضمین کند. در اینجا قصد داریم شما را با خواص شیر دارچین و زردچوبه آشنا کنیم. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

خواص شیر دارچین برای خواب

اگر مقداری شیر گرم و دارچین را ترکیب کنید و قبل از خواب بنوشید، خیلی راحت به خواب می‌روید. شاید بپرسید چطور ممکن است؟ باید بگوییم این معجون استرس و نگرانی را از بین می‌برد که دشمن اصلی خواب و استراحت شبانه است. ضمن اینکه دارچین باعث آرامش عضلات و رفع تنش از بدن هم می‌شود.

شیر دارچین عسل برای سرماخوردگی

اگر حتی بعد از درمان سرماخوردگی زیاد سرفه می‌کنید، باید یک فنجان شیر گرم را با نصف قاشق چایخوری دارچین و یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی ترکیب کنید. مصرف روزانه دو مرتبه از این معجون می‌تواند سرفه‌های مزمن و آزاردهنده را نیز درمان کند. دارچین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی ست که به محافظت از بدن در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک زیادی می‌کند. در عین حال تقویت سیستم ایمنی بدن را نیز به همراه دارد.

شیر دارچین عسل

خاصیت ضدالتهابی شیر، دارچین و زردچوبه

یکی دیگر از خواص شیر دارچین کمک به مبارزه با عفونت‌ها و ترمیم بافت‌های آسیب دیده بدن است. پس ادامه دهید و هر روز برای خودتان یک فنجان شیر گرم به همراه مقداری دارچین و زردچوبه تهیه کنید. زردچوبه نیز حاوی آنتی اکسیدان‌هایی ست که در تقویت بدن برای مقابله با عفونت‌ها کمک زیادی می‌کند.

کمک به بیماری قلبی و کاهش قند خون

یکی دیگر از خاصیت‌های شیر ESL به همراه دارچین و زردچوبه، مبارزه با برخی بیماری‌هایی ست که برای قلب خطرناک هستند. برای مثال بالا رفتن سطح کلسترول، تری گلیسیرید و فشارخون به قلب آسیب جدی وارد می‌کند. حال آنکه می‌توانید با مصرف معجون شیر دارچین و زردچوبه از بالا رفتن این عناصر در بدن جلوگیری کنید.

یکی دیگر از خواص شیر دارچین و زردچوبه کاهش قندخون است. برخی تحقیقات نشان داده است مصرف این نوشیدنی به طور مکرر می‌تواند به درمان دیابت نوع 2 کمک کند. برای مثال 1 تا 6 گرم دارچین می‌تواند سطح قندخون ناشتا را تا 29 درصد کاهش دهد. در طی روز باید یک گرم دارچین (نصف قاشق چایخوری) را با یک فنجان شیر ترکیب کنید. برای این معجون می‌توانید به اندازه یک چهارم قاشق چایخوری زردچوبه نیز اضافه کنید. این نوشیدنی باید هر روز مصرف شود تا اثرات خود را نشان دهد.

خواص شیر و زردچوبه با دارچین برای تقویت حافظه

یکی دیگر از فواید مصرف شیر و زردچوبه برای بهبود عملکرد مغز است. مطالعات زیادی نشان داده است وجود کورکومین در زردچوبه می‌تواند به افزایش سطح فاکتور نوروتروفیک در مغز (BDNF) کمک کند. این ماده BDNF به نورون‌های مغز کمک می‌کند با دنیای بیرون ارتباط برقرار کند و در واقع باعث رشد سلول‌های مغزی می‌شود.

طبق تحقیقات صورت گرفته سطوح پایین BDNF یکی از دلایلی اختلالات مغزی از جمله بیماری آلزایمر است. تجمع پروتئین خاصی به نام «تاو» هم می‌تواند باعث بروز آلزایمر شود. ترکیبات موجود در دارچین باعث کاهش این تجمع می‌شود. همچنین اگر به طور مرتب شیر و دارچین به همراه زردچوبه مصرف کنید، می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به بیماری پارکینسون هم کمک کند.

بهبود خلق و خو با شیر دارچین و زردچوبه

یکی دیگر از دلایل توصیه برای مصرف این نوشیدنی مفید، کمک به تقویت خلق و خو است. به طوری که می‌تواند علائم افسردگی را کاهش دهد. در یک مطالعه 6 هفته‌ای که بر روی 60 فرد مبتلا به اختلالات افسردگی صورت گرفت، مشخص شد کورکومین می‌تواند به عنوان یک ماده موثر به درمان افسردگی کمک کند.

زردچوبه از جمله مواد غذایی سرشار از کورکومین است و با سطوح پایین فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) نیز ارتباط دارد. به طوری که این ماده قادر است سطح BDNF را در مغز بالا ببرد و به کاهش علائم افسردگی کمک زیادی کند.

مضرات مصرف زیاد دارچین

در کنار فواید و مضرات دارچین باید مراقب باشید این ماده غذایی را بیش از نیاز بدن مصرف نکنید. برخی از عوارض مصرف بیش از حد دارچین عبارت است:

        آسیب به کبد به دلیل داشتن کومارین: شما مجازید فقط روزی یک قاشق چایخوری دارچین میل کنید و مصرف بیشتر آن به کبد آسیب وارد می‌کند.

        افزایش خطر ابتلا به سرطان: مصرف کم این ماده به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند. اما کومارین بیش از حد باعث ایجاد تومورهای سرطانی در ریه، کبد و کلیه‌ها می‌شود.

        ایجاد آفت دهان: یکی دیگر از مضرات مصرف بیش از حد دارچین، به دلیل داشتن سینامالدئید است که به واکنش آلرژیک در دهان می‌انجامد. همچنین تورم لثه و زبان را هم به دنبال دارد.

        کاهش شدید قند خون: اگر به دیابت مبتلا نیستید، ممکن است دچار حالت هیپوگلیسمی شوید که خستگی، سرگیجه و احتمالا غش را به دنبال دارد.

شیر دارچین زردچوبه

 

 

نحوه درست کردن شیر دارچین و زردچوبه

با توجه به فواید و مضرات دارچین باید در زمان درست کردن این معجون به اندازه‌های آن توجه داشته باشید. برای درست کردن این نوشیدنی به مواد زیر نیاز دارید:
مواد لازممقدار
شیریک لیوان
دارچیننصف قاشق چایخوری
زردچوبهیک چهارم قاشق چایخوری
پودر زنجبیل (اختیاری)نصف قاشق چایخوری

 

 

پودر دارچین، زردچوبه و زنجبیل را داخل شیر بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس آن را خاموش کنید و 10 دقیقه صبر کنید تا معجون معطر شود. سپس آن را از صافی رد کنید تا ادویه‌های آن را بگیرید و میل کنید. این معجون را می‌توانید 5 روز در یخچال نگهداری کنید.

یادتان باشد که …

برای سلامت ماندن بدن، بالا بردن متابولیسم و کاهش قند خون در بیماران دیابتی توصیه می‌کنیم روزانه یک فنجان شیر، دارچین و زردچوبه میل کنید. مقدار آن را بیشتر از نیاز بدن نکنید. زیرا ممکن است به سلامت شما آسیب وارد کند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

4 / 5. 8

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com