Skip to main content
2.2
(5)

من در مناطق کوهستانی بزرگ شده‌ام، جایی که پر از موسیر است و اواخر خرداد روستاهایش با بوی موسیر عطرآگین می‌شوند. حتما شما هم مثل من عاشق ماست و موسیر هستید! درست زمانی که برف کوهستان در حال ذوب شدن است، این گیاه می‌روید. 

موسیر یکی از گیاهان خودرو که در دسته سبزیجات ریشه‌ای قرار می‌گیرد و به سیر شباهت زیادی دارد که به صورت خوشه‌ای در مناطق کوهستانی رشد می‌کند. این گیاه مقدار آب بسیار کمی دارد و پوست آن نسبت به پیازهای پرورشی، نازک‌تر است. موسیر سرشار از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی ست که فواید زیادی زیادی دارد.

اما طبع موسیر گرم است یا سرد؟ این گیاه چه فواید و خواصی دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به بررسی این موضوع بپردازیم.

خواص تغذیه‌ای موسیر

موسیر (Allium ascalonicum L) همانند گیاهان ریشه‌دار دیگر مثل تره فرنگی، پیازچه، سیر و دیگر انواع پیاز مانند ویدالیا، پیازِ سفید، زرد و شیرین به خانواده پیازها تعلق دارد. از نظر ظاهری شکل آن شبیه به پیاز قرمز کوچک است و وقتی آن را پوست می‌گیرید، متوجه حبه‌هایی شبیه به سیر می‌شوید. در حالی که شاید انتظار حلقه‌های پیاز را داشته باشید.

هر 100 گرم (برابر با 10 قاشق غذاخوری) موسیر خرد شده این مواد مغذی را به همراه دارد:

  •  کالری: 75
  •  پروتئین: 2.5 گرم
  •  کربوهیدرات: 17 گرم
  •  فیبر: 3 گرم
  •  کلسیم: 3٪ نیاز روزانه (DV)
  •  آهن: 7 درصد DV
  • منیزیم: 5٪ از DV
  • فسفر: 5% از DV
  • پتاسیم: 7 درصد DV
  •  روی: 4 درصد از DV
  •  فولات: 9 درصد از DV

موسیر در مقایسه با پیاز معمولی، حاوی مقدار زیادی پروتئین، فیبر و سایر ریز مغزها ست که به آن‌ها اشاره کردیم. همچنین این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی ست که می‌توانید برای فصل زمستان بدن‌تان را در مقابل آنفولانزا مقاوم کند. کافیست یک کاسه ماست موسیر تازه میل کنید تا علاوه بر طعم دلچسب آن، به این خاصیت آن نیز پی ببرید.

یکی از ترکیبات موجود در مسیر، «آلیسین» است که زمان خرد شدن موسیر در ماست رها می‌شود.

طبع موسیر گرم است یا سرد؟

موسیر شباهت ظاهری زیادی به سیر دارد و اگر حدس می‌زنید مثل سیر گرم است، باید بگوییم بله کاملا درست است. موسیر تازه، طعم تیز و تند دارد و در روستاهای غرب کشور، با روش‌هایی مثل پختن و در آب انداختن، این طعم آن را خنثی می‌کنند. 

اگر جز کسانی هستید که طبع سرد و تر دارید، موسیر یا مصرف ماست موسیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این گیاه به تعادل طبع کمک زیادی می‌کند. البته برای کسانی که مزاج صفراوی (گرم و خشک) دارند، توصیه نمی‌شود. زیرا گرمای بدن را افزایش می‌دهد.

به راحتی می‌توانید ماست چکیده را با مقداری موسیر تازه ترکیب کرده و یک ماست موسیر بی‌نهایت دلچسب و لذیذ تهیه کنید. اما اگر به موسیر تازه دسترسی ندارید، می‌توانید از بازار ماست موسیر تازه و آماده را خریداری کنید.

البته برای خوردن ماست موسیر هم باید دقیق باشید و به سراغ هر محصولی نروید. تازه بودن و استفاده از ماست باکیفیت برای ترکیب با موسیر اهمیت زیادی دارد. ماست موسیر رامک از جمله محصولاتی ست که آن را به بلغمی‌ها توصیه می‌کنیم.

فواید ماست موسیر

ماست به عنوان یک محصول لبنی با داشتن مقدار زیادی کلسیم و پروتئین برای مصرف روزانه ضرورت دارد. حالا که از خواص موسیر صحبت کردیم، باید بدانیم زمان ترکیب با ماست چه معجونی بدست می‌آوریم. ماست و موسیر هر دو حاوی خواص بی‌شماری هستند و حالا وقتی با هم ترکیب شوند، به یک فرآورده بی‌نظیر و خوشمزه تبدیل می‌شوند. البته این فقط به طعم آن‌ها مربوط نمی‌شود و باید مواد مغذی و خواص آن‌ها را نیز در نظر داشته باشیم.

ترکیبات ارگانوسولفور و آنتی اکسیدان‌هایی که در موسیر وجود دارد با کلسیم و پروتئین ماست ترکیب می‌شود و در نتیجه یک غذای تقریبا کامل را به شما هدیه می‌دهد.

موسیر طبع سرد یا گرم

از جمله فواید ماست موسیر می‌توان به موارد زیر اشاره کنیم:

داشتن آنتی اکسیدان بالا

با خوردن این چاشنی خوش طعم می‌توانید از سلول‌های بدن خود در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت کنید. رادیکال‌های آزاد استرس اکسیداتیو را در بدن افزایش می‌دهند و التهاب، سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت را به دنبال دارند.

ماست موسیر سرشار از ترکیباتی با فعالیت آنتی اکسیدانی مانند کوئرستین، کامفرول و آلیسین است که در مقابله با عوامل بیماری‌زا موثر هستند. یک مطالعه بر روی این گیاه صورت گرفته است که از بالا بودن آنتی اکسیدان آن در بین 11 نوع پیاز حکایت دارد.

تسکین علائم آلرژی

تا به حال کسی را در اطراف خود پیدا کرده‌اید که بگوید نسبت به ماست یا ماست چکیده آلرژی دارد؟ مسلم است که خیر. موسیر هم یک گیاه ضد حساسیت است که می‌تواند واکنش‌های آلرژیک را بهبود دهد. در یک واکنش آلرژیک، در سلول‌های بدن هیستامین ترشح می‌شود که علائمی مانند تورم بافت، آبریزش چشم و خارش را به دنبال دارد. ماست موسیر به دلیل داشتن کورستین (فلاونوئید می‌تواند به کاهش علائم بینی و چشم (آبریزش، قرمزی چشم و خارش) کمک زیادی کند.

کورستین موجود در ماست موسیر با جلوگیری از آزاد شدن هیستامین و کاهش شدت واکنش‌های التهابی و تنفسی مانند آسم آلرژیک، برونشیت و آلرژی‌های فصلی می‌تواند درست مثل یک آنتی هیستامین طبیعی عمل کند.

ماست موسیر حاوی ترکیبات ضد میکروبی ست

بله درست شنیدید! این محصول لبنی خوشمزه حاوی ترکیبات ارگوناسولفور است که خاصیت ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی دارد. از گذشته‌های دیرباز در طب سنتی از انواع پیاز برای درمان سرماخوردگی، تب، سرفه و آنفولانزا استفاده شده است. موسیر هم یکی از این پیازها برای درمان سرماخوردگی و از بین بردن ویروس‌های آلرژی‌زاست.

جالب است بدانید حتی مصرف ماست موسیر می‌تواند به جلوگیری از تبخال هم کمک کند. یک روش برای درمان آن، قرار دادن مقداری آب موسیر روی تبخال است که آن را درمان می‌کند. جالب است بدانید در عرض 6 ساعت میزان آن را کم و بعد از 24 ساعت به طور کامل بهبود می‌دهد.

کمک به سلامت قلب و گردش خون

یکی دیگر از فواید مصرف ماست و موسیر، کمک به سلامت قلب و گردش خون است. ترکیبات ارگانوسولفور و آنتی اکسیدان‌های در ماست موسیر به طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. آلیسین یکی دیگر از ترکیبات این محصول لبنی ست که با سفت کردن رگ‌های خونی، اکسید نیتریک، به بهبود گردش خون و کاهش فشار خون کمک زیادی می‌کند. همچنین یکی دیگر از فواید ماست موسیر کاهش کلسترول مضر خون است.

فواید ماست موسیر

حرف آخر

برای تهیه این غذای لبنی می‌توانید آن را در حجم کم خریداری کنید تا همیشه تازه باشد. ماست موسیر قیمت تک نفره ارزان‌تر است و هر زمان بخواهید می‌توانید آن را همراه با غذای خود مصرف کنید. این غذا با داشتن تعداد زیادی آنتی اکسیدان می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با رادیکال‌های آزاد و برخی بیماری‌های ویروسی مثل آنفولانزا، سرماخوردگی و … کمک زیادی کند. پروتئین و کلسیم موجود در ماست موسیر تک نفره می‌تواند در عضله‌سازی بدنسازها و تقویت استخوان‌ها موثر واقع شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

2.2 / 5. 5

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com