Skip to main content
2.6
(14)

به فکر برگزاری یک مهمانی خودمانی هستید و یا هوس یک دسر خوش طعم را در سر دارید؟ چه چیزی می‌تواند همه پسندتر و خوشمزه‌تر از کیک ساده اسفنجی باشد؟ اما آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که هر چه کیک می‌پزید پف نمی‌کند و بافت اسفنجی ندارد؟ چه فوت و فن‌هایی برای پخت کیک با پف زیاد به یاد دارید؟ در این مطلب قصد داریم طرز تهیه کیک ساده با پف زیاد را آموزش دهیم. بنابراین اگر به فکر پخت کیکی با بافتی کاملا نرم و اسفنجی هستید، خواندن ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

مواد لازم کیک ساده برای 4 نفر

برای تهیه کیک باید مواد زیر را به میزان ذکر شده آماده کنید. تفاوتی ندارد که از چه لیوانی برای این منظور استفاده می‌کنید، اما سعی کنید برای تمامی مواد از لیوان‌هایی با اندازه یکسان استفاده نمایید.

مواد لازممقدار
آرد سفیددو لیوان و نصف
شیریک لیوان
تخم مرغ۵ عدد
شکریک و نیم لیوان
وانیلیک چهارم قاشق چایخوری
یک و نیم قاشق چایخوریبیکینگ پودر

 

تهیه کیک با پف زیاد آشپزی طرز تهیه کیک ساده با پف زیاد

طرز تهیه کیک با پف زیاد

بعد از آماده کردن مواد نوبت به ترکیب آن‌ها با یکدیگر می‌رسد، اما توجه داشته باشید که ترکیب مواد باید مرحله به مرحله و با رعایت نکات هر مرحله صورت گیرد. در ادامه طرز تهیه کیک ساده با شیر را قرار خواهیم داد.

  1. در گام اول باید فر را آماده کنید. فر باید قبل از گذاشتن قالب در آن، کاملا گرم شده باشد. نکته مهمی که راجع به کیک اسفنجی وجود دارد، این است که مایه کیک بعد از ترکیب شدن به هیچ وجه نباید کنار گذاشته شود. این کار باعث کاهش پف در بافت نهایی کیک می‌شود.
  2. بعد از روشن کردن فر باید به سراغ مواد بروید. سفیده و زرده تخم مرغ‌ها را به آرامی جدا کرده و در دو ظرف جدا بریزید. سپس زرده را با شکر و وانیل با همزن، ترکیب کنید. هم زدن را تا جایی ادامه دهید که مایع حالت کشدار به خود گرفته و به رنگ کرم درآید.
  3. در گام بعدی باید سفیده‌های تخم مرغ را با دور تند هم زن برقی، هم بزنید. این کار را باید تا جایی ادامه داد که کاملا کف کرده و افزایش حجم دهند. علاوه بر این با برگرداندن کاسه نباید سفیده‌ها بریزند.
  4. در این مرحله باید به مخلوط زرده‌های تخم مرغ، شیر را اضافه کنید. بعد از شیر نیز نوبت به اضافه کردن سفیده‌های تخم مرغ می‌رسد. البته باید مواد را در این مرحله بسیار آرام مخلوط کنید تا پف سفیده‌های تخم مرغ از بین نرود.
  5.  قبل از آن که آرد را اضافه کنید، آن را حداقل 3 مرتبه از الک رد کنید. این کار کمک می‌کند تا آرد حالت گلوله گلوله نداشته باشد. بیکینگ پودر را نیز به آرد افزوده و مخلوط را خوب هم بزنید. در طرز تهیه کیک ساده با پف زیاد کاکائویی، باید مقدار 4 قاشق غذاخوری پودر کاکائو نیز به ارد اضافه کنید.
  6. حال نوبت افزودن آرد است اما در این مرحله باید آرد را بسیار آرام به مخلوط اضافه کنید. سعی کنید آرد را کم کم اضافه کرده و در هر مرحله با صبر زیاد مواد را هم بزنید. این مرحله مهم‌ترین گام برای داشتن یک کیک با بافت اسفنجی است.
  7. در این گام باید قالب را با روغن مایع کمی چرب کرده و یا از کاغذ روغنی برای کف قالب استفاده کنید. هنگام افزودن مواد سعی کنید آن‌ها را به شکل دورانی خالی کنید. در آخر نیز قالب را داخل فر قرار داده و به آن 45 دقیقه زمان دهید.
  8. اگر درباره پخت کیک مطمئن نیستید، بعد از بیست دقیقه می‌توانید با چاقو یا خلال دندان پخته شدن آن را بررسی نمایید. ابتدا خلال دندان یا چاقو را داخل بدنه کیک فرو کنید. اگر کیک به آن نچسبید می‌توانید آن را از فر خارج کنید.

تهیه کیک ساده با پف زیاد در توستر آشپزی طرز تهیه کیک ساده با پف زیادطرز تهیه کیک ساده با پف زیاد در توستر

برای پخت کیک ساده در توستر نیاز به یک قالب با قطر کم مثلا 10 سانتی‌متر دارید. قالبی که انتخاب می‌کنید، باید کیک را از المنت‌های حرارتی توستر دور نگه دارد. این کار کمک می‌کند تا سطح کیک خیلی زود خشک نشود.

  1. در ابتدا باید توستر را روی حرارت 160 درجه سانتی گراد گذاشته و 15 دقیقه به آن زمان دهید.
  2. کیک را داخل توستر گذاشته و 40 دقیقه به آن زمان دهید. بعد از آن که سطح کیک طلایی شد، اگر می‌توانید المنت‌های قسمت بالایی توستر را خاموش نمایید.
  3. اگر امکان خاموش کردن المنت‌ها وجود نداشت، بعد از پف کردن کیک، روی آن را با فویل آلومینیومی بپوشانید و مجددا داخل توستر بگذارید.
  4. برای اطمینان می‌توانید یک کاسه استیل و یا مسی را از آب جوشیده پر کرده و داخل توستر قرار دهید. رطوبت حاصل از آب جوشیده، مانع از خشک شدن کیک می‌شود.

طرز تهیه کیک ساده با پف زیاد بدون فر

اگر توستر یا فر ندارید، می‌توانید از قابلمه نیز برای طبخ کیک استفاده کنید. تمامی مراحل طبخ را مانند آنچه گفته شد انجام دهید. قبل از ریختن مایه کیک، کف و دیواره‌های قابلمه را با کاغذ روغنی پوشانده و سپس مایه کیک را داخل آن بریزید. قابلمه را روی شعله پخش کن و با حرارت کم قرار دهید. بعد از 40 دقیقه می‌توانید کیک را از روی گاز بردارید.

طرز تهیه کیک ساده با پف زیاد با ماست

کیک ساده را می‌توان با ماست نیز طبخ کرد. در واقع به جای یک پیمانه شیر می‌توانید از یک پیمانه ماست برای درست کردن مایه کیک استفاده کنید. تمامی مراحل با آنچه تا این جا گفته شد یکسان است. ماست باعث می‌شود بافت کیک بسیار نرم و پف‌دار شود. به این مدل کیک، کیک ماست نیز گفته می‌شود. بهتر است ماستی که استفاده می‌کنید، طعم شیرینی داشته باشد، زیرا ماست ترش ممکن است طعم نهایی کیک را تغییر دهد.

و فن‌های مهم پخت کیک آشپزی طرز تهیه کیک ساده با پف زیادفوت و فن‌های مهم

نکات مهمی وجود دارد که در حین پخت هر نوع کیکی باید به آن‌ها توجه داشته باشید. این نکات کیک شما را خوش طعم‌تر و اسفنجی‌تر خواهند کرد.

  • اگر از شیر جوشیده برای طبخ کیک استفاده می‌کنید، بهتر است شیر را کنار گذاشته تا به دمای اتاق برسد.
  • اگر ماست و یا شیر شما در یخچال قرار دارد، نیم ساعت قبل از استفاده باید آن‌ها را خارج از محیط یخچال بگذارید. به طور کلی مواد اولیه باید به دمای اتاق برسند تا بتوان آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کرد.
  •  قالب‌هایی که برای کیک استفاده می‌کنید باید حداقل اندازه استاندارد را داشته باشند. بهتر است بعد از اضافه کردن مایه کیک، تا حدود یک سوم بالایی قالب خالی بماند. این کار کمک می‌کند تا کیک به راحتی پف کرده و اسفنجی شود.
  • قبل از آن که کیک را از قالب بیرون آورید و یا برش دهید، اجازه دهید قالب کمی در دمای اتاق بماند. خارج کردن کیک داغ از قالب در هیچ روشی توصیه نمی‌شود.
  • در برخی دستور پخت‌ها هنگام افزودن شکر ،کمی نمک نیز به مایه کیک اضافه می‌کنند. نمک کمک می‌کند تا کیک پف‌دار‌تر شده و بافت بهتری داشته باشد.
  • برای بررسی مغز پخت شدن کیک، درب توستر یا فر را قبل از 20 دقیقه باز نکنید. باز کردن درب فر قبل از 20 دقیقه باعث کاهش پف کیک می‌شود.

سخن پایانی

پخت کیک ساده با پف زیاد اگر چه آسان است اما بسیاری از افراد موفق به انجام آن نمی‌شوند. در واقع اسفنجی شدن بافت کیک نیازمند رعایت نکات ساده‌ای ست که هنگام طبخ کیک باید به آن توجه داشت. در این مطلب به تفصیل راجع به طرز تهیه کیک ساده با پف زیاد صحبت کرده و فوت و فن‌های آن را نیز ذکر کردیم.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

2.6 / 5. 14

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com