Skip to main content
2.9
(8)

تصور کنید می‌خواهید یک روز پرانرژی و شاد را شروع کنید، چه چیزی بیشتر از یک سفره صبحانه رنگارنگ می‌تواند شما را سر ذوق آورد؟ لذت نوشیدن یک چای تازه با صبحانه ایرانی با هیچ چیز دیگر در دنیا قابل مقایسه نیست، اما تنوع در سفره صبحانه هم بسیار مهم است. خوردن نان و پنیر سفید تازه اگرچه لذت‌بخش است اما بهتر است سفره متنوعی برای صبحانه داشت. در این مقاله قصد داریم انواع صبحانه ایرانی را با جزئیات نام ببریم. اگر دوست دارید یک میز صبحانه رنگارنگ بچینید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. بی‌شک بعد از خواندن این مقاله به فکر درست کردن یک صبحانه مقوی و خوشمزه خواهید افتاد.

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی

معمولا در میان انواع صبحانه ایرانی، صبحانه‌های گرم طرفداران بیشتری دارند. تنوع مواد مورد استفاده برای پختن یک صبحانه گرم زیاد بوده و به همین دلیل حتی بد غذاترین افراد را هم جذب خود می‌کند. در ادامه چند صبحانه گرم سنتی را معرفی می‌کنیم.

omlette01 دوستانه لیست انواع صبحانه ایرانی

املت

 یکی از بهترین صبحانه‌های گرم در ایران، املت است. کافیست گوجه‌ها را خرد کرده و با برگ ریحان و سیر رنده شده و کمی روغن تفت دهید. در گام بعدی به آن تخم مرغ و ادویه به میزان لازم اضافه کرده و کمی هم بزنید. بعد از ده دقیقه حرارت صبحانه شما آماده است.

پنیر برشته

این صبحانه ابداع مردمان رشت است. کافیست پنیر، کره، شوید خشک و تخم مرغ را مخلوط کرده و یک صبحانه بهشتی را تجربه کنید. جالب است بدانید این ترکیب با برنج برای وعده ناهار هم در رشت مصرف می‌شود.

املت اسفناج و پنیر

شاید با شنیدن نام املت یاد گوجه و تخم مرغ بیفتید اما املت اسفناج و پنیر دستور متفاوتی دارد. برای درست کردن این املت متفاوت، ابتدا 400 گرم اسفناج را تقریبا درشت خرد کنید. سپس ماهیتابه را چرب کرده و روی شعله قرار دهید. اسفناج‌ها را تفت داده و حدود سه دقیقه صبر کنید. تعدادی تخم مرغ (حدودا 4 عدد) را هم زده و به آن اضافه نمایید. 

برای بهتر شدن طعم می‌توانید به تخم مرغ هم زده، پودر سیر، فلفل و نمک اضافه کنید. در گام بعدی لازم است تا حدودا 100 گرم پنیر صبحانه را له کرده و داخل مخلوط بریزید. بعد از اضافه کردن پنیر، حدودا 5 دقیقه صبر کنید و سپس صبحانه شما آماده است.

عدسی

یکی دیگر از انواع صبحانه ایرانی که طرفداران بسیاری هم دارد، عدسی است. برای درست کردن عدسی به مقداری پیاز، سیر، سیب زمینی، رب گوجه و عدس احتیاج خواهید داشت. بهتر است برای طعم بهتر، عدس‌ها را حدودا 2 ساعت خیس کنید تا نفخ عدس از بین برود. سپس پیاز و سیر را به میزان کافی خرد کرده و تفت بدهید. 

سیب زمینی‌ها را به شکل نگینی خرد کرده و در روغن کمی سرخ کنید. در گام بعدی باید رب گوجه فرنگی را برای داشتن بو و رنگ بهتر داخل مخلوط حاصل بریزید. سپس عدس‌ها را داخل قابلمه ریخته و اجازه بدهید خوب بپزد. اگر از طعم و مزه سیب زمینی خوشتان نمی‌آید می‌توانید به جای آن از آرد استفاده کنید. می‌توانید از قارچ هم در داخل عدسی استفاده کنید تا طعم لذیذتری داشته باشد.

خوراک تن ماهی با گوجه

این غذا دستور العمل بسیار ساده و سریعی دارد. خوراک تن ماهی با گوجه از جمله انواع صبحانه ایرانی است که می‌توانید آن را حتی برای وعده‌های دیگر هم استفاده کنید. برای درست کردن این غذا کافیست قوطی کنسرو را حدودا نیم ساعت در داخل قابلمه بجوشانید تا مزه خامی آن از بین برود. سپس پیاز‌ها را خرد کرده و در روغن تفت دهید. 

تن ماهی را باز کرده و به پیازها اضافه و مجدد تفت دهید. در مرحله بعد گوجه فرنگی با فلفل دلمه‌ای خرد شده را اضافه کرده و به آن ادویه‌هایی مانند زردچوبه، دارچین، نمک و فلفل اضافه کنید. برای داشتن طعم بهتر می‌توانید یک قاشق رب گوجه هم به آن اضافه نمایید. بعد از  حدود یک ربع، صبحانه شما آماده است.

sobhane01 دوستانه لیست انواع صبحانه ایرانی

لذیذترین صبحانه‌ها با تخم مرغ

صبحانه با تخم مرغ هم طرفداران خاص خود را دارد. زیرا تخم مرغ علاوه بر مزه لذیذ، مقوی بوده و می‌تواند یک روز پر انرژی را برای شما بسازد.

تخم مرغ آب پز

یکی دیگر از بهترین غذاها در لیست صبحانه ایرانی تخم‌مرغ آب پز است. اگر به دلیل بیماری قلبی و فشار خون، باید غذاهای بدون کلسترول مصرف کنید، فقط سفیده تخم‌مرغ را مصرف کنید. شما می‌توانید تخم مرغ آب پز شده را با سبزیجات پخته مثل اسفناج مصرف کنید.

خاگینه

 برای تهیه یک خاگینه خوشمزه نیاز به شیر، گلاب، تخم مرغ، آرد و روغن دارید. شما می‌توانید از شیر ESL رامک برای تهیه این صبحانه لذیذ استفاده کنید. کافیست مواد را خوب همزده و سپس در کف ماهیتابه چرب پخش کنید.

صبحانه ایرانی

نان تخم مرغی

این گزینه هم می‌تواند یک صبحانه سریع و خوشمزه برای شما باشد. کافیست داخل نان تست را جدا کرده و آن‌ها را در کف تابه چرب قرار دهید. تخم مرغ‌ها را با مقداری ادویه بهم زده و آن‌ها را در وسط تابه بگذارید. بعد از پخته شدن یک طرف، آن را برگردانید تا طرف دیگر هم پخته شود. قسمت‌هایی از نان تست که در ابتدا جدا کرده بودید را در کنار صبحانه آماده شده بگذارید و نوش جان کنید.

املت قارچ و مارچوبه

یکی دیگر از پیشنهادهای جذاب برای صبحانه با تخم مرغ می‌تواند املت قارچ و مارچوبه باشد. در ابتدا تخم مرغ را با حدودا ده قاشق سوپخوری شیر ESL مخلوط کرده و خوب هم بزنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که مخلوط حاصل کف کند. سپس به آن نمک و فلفل اضافه کنید. تقریبا دویست گرم قارچ را به شکل لایه‌ای برش داده و در تابه تفت دهید. تابه را با روغن چرب کرده و داغ نمایید. در گام بعدی مخلوط شیر ESL و تخم مرغ را در تابه ریخته و درب آن را ببندید. مقداری مارچوبه را خرد کرده و با نمک، فلفل و قارچ‌ها به تخم مرغ اضافه کنید. بعد از حدود 5 دقیقه املت شما آماده است.

ایده‌های خلاقانه برای صبحانه بدون نان

شاید ایده صبحانه بدون نان کمی عجیب به نظر برسد! اما می‌توان غذاهای لذیذی را به عنوان صبحانه بدون نان پیشنهاد داد. هر چند نان در صبحانه نقش مهمی ایفا می‌کند اما بسیاری از افراد به دلیل داشتن رژیم، نمی‌توانند از آن در وعده‌های غذایی خود استفاده کنند. در ادامه پیشنهادهایی را برای یک صبحانه لذیذ اما بدون نان ارائه خواهیم داد.

اسموتی

اگر به دنبال یک صبحانه سالم، خوشمزه و متنوع هستید، از اسموتی‌ها ساده عبور نکنید. برای درست کردن اسموتی کافیست میوه مورد نظر خود را همراه با شیر با دستور ساده‌ای ترکیب کنید. می‌توانید برای داشتن طعم بهتر از شیر ESL رامک استفاده کنید. نصف پیمانه شیر ESL، نصف پیمانه آب پرتقال، یک عدد موز، 1 قاشق سوپ خوری تخم کتان و 4 الی 6 عدد توت فرنگی را در مخلوط‌کن ریخته و ترکیب کنید. سپس ترکیب حاصل را صاف کرده و نوش جان کنید.

بوریتو

یکی دیگر از گزینه‌های جذابی که می‌توانید روی آن حساب ویژه‌ای باز نمایید، بوریتو است. برای درست کردن بوریتو نیاز به تخم مرغ، سوسیس و پنیر کم چرب دارید. در گام اول تخم مرغ و پنیر کم چرب را مخلوط کرده و سپس به آن سوسیس‌ها و سس سالسا را اضافه کنید. این صبحانه هم بسیار سریع است و هم طعم بی‌نظیری دارد.

سخن پایانی

صبحانه چی درست کنم؟ آیا این سوال در ذهن شما هم وجود دارد؟ از خوردن نان و پنیر سفید و صبحانه‌های تکراری خسته شده‌اید؟ چند نوع صبحانه متنوع را تا به امروز تست کرده‌اید؟ در این مقاله راجع به انواع صبحانه ایرانی صحبت کردیم. علاوه بر این دستور العمل‌هایی برای صبحانه بدون نان، صبحانه با تخم مرغ را هم توضیح دادیم. با کمک اطلاعات این مقاله می‌توانید مانند یک آشپز حرفه ای نه صرفا برای نهار و شام بلکه برای صبحانه هم ایده‌های خوشمزه‌ای داشته باشید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

2.9 / 5. 8

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com