Skip to main content
0
0
(0)

لاوا کیک یک کیک بسیار خوشمزه و بین‌المللی ست که اگر یک بار آن را امتحان کنید، هرگز مزه آن را از یاد نمی‌برید. برای درست کردن این کیک از شکلات تخته‌ای استفاده می‌کنند که هنگام پخت در فر آب می‌شود. وقتی بعد از پخته شدن، کیک را برش بزنید شکلات از آن سرازیر می‌شود و حالت کیک‌های بازاری را به خود می‌گیرد. جالب است بدانید که این کیک به صورت تک نفره هم پخته می‌شود. پس می‌توانید هر زمانی که بخواهید به تعداد مورد نظر این کیک ساده و خوشمزه را درست کنید. لاوا کیک به دو شکل (پخت با فر و بدون فر (یخچالی)) درست می‌شود. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا فوت و فن پخت هر دو مدل لاوا کیک را برایتان توضیح دهیم.

طرز تهیه لاوا کیک خانگی

طرز تهیه لاوا کیک خانگی

برای پخت این کیک ابتدا باید تمام مواد اولیه و مورد نیاز آن را تهیه کنید که این موارد را در ادامه برایتان آورده‌ایم:

 

مواد لازمقدار مواد مواد لازم
50 گرم آرد قنادی
200 گرم شکلات تلخ
سه عدد تخم مرغ
150 گرم کره
70 گرم شکر
یک قاشق چایخوری پودر کاکائو
نوک قاشق چایخوری وانیل
به مقدار کافی شکر پودر شده

مراحل پخت لاوا کیک درون فر

پس از اینکه مواد لازم را تهیه کردید با هم به سراغ تهیه یک لاوا کیک خوشمزه می‌رویم. برای پخت این کیک باید به شیوه زیر عمل کنید:

مرحله اول: آب کردن شکلات

اولین کاری که در تهیه لاوا کیک باید انجام دهید این است که شکلات را به همراه کره درون یک کاسه مناسب ریخته و به روش بنماری ذوب کنید. اگر نمی‌دانید روش بنماری چیست باید به شما بگوییم در این روش شکلات، کره، ژلاتین و یا هرچیز دیگری را بدون تماس مستقیم با حرارت ذوب می‌کنند. یعنی مثلا ظرف حاوی شکلات را روی بخار کتری و یا سماور قرار می‌دهند. پس از اینکه شکلات و کره را به این روش آب کردید آن‌ها را کنار بگذارید تا کمی خنک شوند.

مرحله دوم: آماده‌سازی مواد

قبل از اینکه به سراغ آماده‌سازی مواد بروید فر را روشن کرده و روی دمای 180 درجه قرار دهید تا به خوبی گرم شود. در این مرحله باید به سراغ تخم‌ مرغ‌ها رفته و آن‌ها را در ظرفی مناسب ریخته و همراه با وانیل هم بزنید. برای این کیک هم می‌توان از همزن برقی استفاده کرد هم همزن دستی. پس از اینکه تخم مرغ را به خوبی هم زدید و حالت لختی آن را از بین بردید باید شکر را به آن اضافه کرده و مجدد هم بزنید تا مواد حجم بگیرند.

مرحله سوم: ترکیب شکلات و تخم مرغ

پس از اینکه تخم مرغ حجم گرفت باید به آن ترکیب کره و شکلات را اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا مواد کاملا یکدست شوند. حال باید آرد را الک کرده و در چند مرحله به مواد اضافه کنید. نکته‌ای که وجود دارد این است که باید مواد را به آرامی با هم مخلوط و یکدست کنید.

مرحله چهارم: آماده‌سازی قالب

مرحله چهارم: آماده‌سازی قالب

همانطور که ابتدای مقاله گفتیم این کیک یک نفره است. به دنبال این موضوع باید از قالب‌های تک نفره برای آن استفاده کنید. اگر قالب تک نفره ندارید می‌توانید از کاسه‌های پیرکس استفاده کنید. قالب خود را با کره چرب کنید و سپس با پودر کاکائو کاملا درون آن را بپوشانید. می‌توانید برای مجلسی‌تر شدن این کیک، درون قالب‌های خود کاغذ کاپ کیک قرار دهید و درون کاغذ را چرب کنید.

مرحله پنجم: ریختن مواد درون قالب

در این مرحله از طرز تهیه لاوا کیک باید مایع کیک را درون قالب ریخته و کمی به آن‌ها ضربه بزنید تا حباب‌های درون مواد از بین بروند. سپس در هر یک از قالب‌ها یک تکه شکلات قرار دهید. گذاشتن شکلات وسط کیک سلیقه‌ای ست اما اگر می‌خواهید هنگام برش، کاکائو آب شده از کیک سرازیر شود باید درون مواد یک تکه شکلات قرار دهید. پس اینکه شکلات‌ها در مواد غرق شدند باید قالب را درون فر که از قبل گرم کرده‌اید بگذارید.

مرحله ششم: زمان پخت لاوا کیک

این نوع کیک زمان پخت سریعی دارد و تنها کافیست بین 10 تا 15 تا دقیقه در فر قرار بگیرد. توجه کنید که لاوا کیک نباید خیلی پخته شوند زیرا در آن صورت ظاهر مجلسی خود را از دست داده و شکلات درون آن سفت می‌شود. درکل فقط کافیست که اطراف آن پخته شود.

مرحله هفتم: خارج کردن کیک از فر

بعد از پخت کیک نباید بلافاصله آن را از قالب خارج کنید و باید کمی صبر کرده تا کیک خنک شود. پس از اینکه از حرارت افتاد از قالب خارج کرده و درون ظرف مورد نظر قرار دهید. سپس می‌توانید با پودر قند، خامه و یا بستنی آن را تزئین کنید.

شما می‌توانید برای طرز تهیه لاوا کیک خانگی بدون فر، آن را در قابلمه بپزید. به این صورت که مواد کیک را داخل قالب مخصوص بریزید و بعد قالب را در داخل یک قابلمه قرار دهید. روی قابلمه هم دم‌کنی بگذارید. حالا قابلمه را روی حرارت قرار دهید و در ابتدا شعله را زیاد کنید تا بخار کند. بعد از 7 دقیقه شعله را کم کنید و منتظر بمانید تا کیک شما بعد از 45 تا یک ساعت با حرارت کم بپزد.

محله هشتم: تزئین کیک

برای تزئین این کیک دست شما باز است و از هر موادی که بخواهید می‌توانید برای تزئین آن استفاده کنید. برای مثال روی آن یک اسکوپ بستنی قرار دهید و یا برای مجلسی‌تر کردن آن می‌توانید انواع میوه‌ها مثل توت فرنگی و یا موز را کنار آن بچینید. با این کار ظاهر کیک نیز مثل مزه آن عالی خواهد شد و در آخر تبریک می‌گم، شما یک لاوا کیک خانگی بسیار لذیذ پختید!

طرز تهیه چاکلت لاوا کیک بدون فر

برای پخت لاوا کیک بدون فر به همان موادی نیاز دارید که در بالا به آن اشاره کردیم. اما در عوض تایم درست کردن این کیک بیشتر از پخت درون فر است. برای تهیه یک لاوا کیک یخچالی برای دو نفر باید مواد زیر را تهیه کنید:

  •       به یک عدد زرده تخم مرغ
  •       100 گرم شکلات تخته‌ای
  •       10 گرم شکر
  •       120 میلی لیتر قهوه آماده

طرز تهیه چاکلت لاوا کیک بدون فر بسیار ساده است. در ادامه طرز تهیه این کیک ساده را برایتان آورده‌ایم.

         در مرحله اول ابتدا باید شکلات‌ها را به روش بنماری آب کرده و کنار بگذارید تا خنک شوند.

        سپس زرده تخم مرغ، شکر و قهوه را درون یک ظرف مناسب ریخته و کاملا باهم مخلوط کنید.

        بعد از مخلوط کردن مواد باید آن‌ها را به روش بنماری روی بخار کتری و یا سماور قرار داده و هشت دقیقه حرارت دهید تا خامی آن‌ها از بین برود.

        در مرحله بعد پس از اینکه مواد را از روی حرارت غیر مستقیم برداشتید شکلات تخته‌ای را باید به آن اضافه کرده و خوب ترکیب کنید.

        سپس یک قالب مناسب انتخاب کرده، کف آن را پلاستیک بکشید و مواد را درون قالب بریزید. بعد از اینکار باید مواد را به مدت 6 ساعت درون یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

        بعد از خارج کردن کیک از یخچال می‌توانید آن را با پودر کاکائو و یا میوه‌های دلخواه تزئین کنید. لاوا کیک بدون فر شما آمادست. نوش جان. 

نکات تهیه چاکلت لاوا کیک بدون فر

نکات تهیه چاکلت لاوا کیک بدون فر (یخچالی)

  •       برای دستور پخت لاوا کیک شکلاتی باید اجازه دهید تا کاملا زرده تخم مرغ روی حرارت غیرمستقیم پخته شود تا بوی بد آن از بین برود. برای اینکار حداقل 8 تا 10 دقیقه باید صبر کنید.
  •       مواد را زودتر از 6 ساعت از یخچال خارج نکنید تا به خوبی خودش را بگیرد.
  •       هنگام ترکیب تخم مرغ و کاکائو اجازه دهید هر دو آن‌ها کمی سرد شوند سپس آن‌ها را مخلوط کنید.
  •       بهتر است ظرف مورد نظر را یا با پلاستیک بپوشانید و یا آن را چرب کنید تا هنگام جدا کردن لاوا کیک شکل آن خراب نشود.

همه چیز درباره پخت لاوا کیک

  •         اولین موردی که در رابطه با مواد لاوا کیک باید بدانید این است که اگر مواد آن برای مدت کمی بمانند خراب نمی‌شوند و باز هم می‌توانید از آن‌ها برای لاوا کیک دیگری استفاده کنید. البته این زمان حداکثر دو روز است و مواد باید درون یخچال باشند.
  •         برای درست کردن این لاوا کیک می‌توانید بسته به سلیقه خود از شکلات تلخ و یا شیرین استفاده کنید و این موضوع کاملا به ذائقه شما بستگی دارد.
  •         پیشنهاد می‌کنیم اگر شکر قهو‌ه‌ای در دسترس داشتید از آن برای تهیه لاوا کیک استفاده کنید تا رنگ کیک شما تیره‌تر و بیشتر شبیه لاوا کیک‌های بازاری شود.
  •         برای این کیک سعی کنید از قالب‌ها مخصوص مافین و یا قالب‌های تک نفره معمولی استفاده کنید.
  •         لاوا کیک را می‌توانید در مدل‌ها و ظرف‌های بزرگ‌تر هم بپزید.

نکات پخت لاوا کیک به سبک قنادی

  •         اولین نکته‌ای که در پخت این کیک باید رعایت کنید این است که قالب را حتما قبل از ریختن مواد چرب کرده تا پس از پخت به راحتی بتوانید آن را جدا کنید.
  •         در پخت این کیک حتما شکلات مرغوب و خوش طعمی را استفاده کنید زیرا طعم قالب این کیک همان شکلات است و اگر مزه خوبی نداشته باشد طعم کیک را خراب می‌کند.
  •         لازم است بدانید قالب تاثیر مستقیمی بر روی زمان پخت این کیک دارد. درنتیجه با توجه به قالب خود در طول پخت باید چندین بار کیک را بررسی کنید.
  •         اگر می‌خواهید این کیک را برای مناسبت خاصی بپزید، توصیه می‌کنیم برای اینکه قلق پخت آن دستتان بیاید و تجربه کسب کنید ابتدا یک یا دو بار آن را درست کرده و میل کنید.
  •         حتما دقت کنید که این کیک بیشتر از 15 دقیقه در فر نماند زیرا در صورت طولانی شدن زمان پخت مواد میانی آن از حالت مایع خارج شده و سفت می‌شوند.
  •         می‌توانید برحسب سلیقه خود این کیک را با اسانس یا طعم‌دهنده‌های دیگری مثل کارامل، وانیل و یا پوست پرتقال رنده شده هم درست کنید.

نکاتی که بالاتر ذکر کردیم حتی در فیلم طرز تهیه چاکلت لاوا کیک هم ممکن است گفته نشوند پس به خوبی آنها را به ذهن بسپارید تا در آخر لاوا کیکی با بافت عالی و نرم داشته باشید.

طرز تهیه چاکلت لاوا کیک دو نفره

برای پخت لاوا کیک دو نفره به مواد زیادی نیاز ندارید و باید یک سوم موادی که بالاتر گفتیم را آماده کنید. در ادامه شما را بیشتر با مواد مورد نیاز برای پخت یک لاوا کیک دونفره آشنا می‌کنیم.

مواد لازم برای 2 نفرمواد لازم برای طرز تهیه لاوا کیک
یک قاشق غذاخوری آرد قنادی
50 گرم شکلات تلخ
یک عدد تخم مرغ
30 گرم کره
یک قاشق غذاخوری شکر
یک قاشق چایخوری پودر کاکایو
نوک قاشق چایخوری وانیل
به مقدار لازم پودر قند

طرز تهیه لاوا کیک برای دو نفر

در تهیه لاوا کیک برای دو نفر هم دقیقا باید مثل مراحل بالا عمل کنید:

        ابتدا شکلات‌ها و کره را به روش بنماری آب کرده و فر را روشن کنید تا گرم شود تا پس از آماده شدن مواد منتظر نمانید.

         سپس تخم مرغ و وانیل را به خوبی هم بزنید تا حجم بگیرد و پس از اینکار شکر را نیز به آن‌ها اضافه کنید.

        پس از اینکه شکر را اضافه کردید مواد را آنقدر هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.

        در مرحله بعد شکلات و کره‌ای که از قبل ذوب کردید را به مواد اضافه و مجدد هم بزنید.

        بعد از اینکار قالب‌های تک نفره را برداشته و درون هرکدام را به خوبی چرب کرده و سپس پودر کاکائو بریزید. مواد را درون قالب ریخته و درون هرکدام از آن‌ها یک تکه شکلات قرار دهید.

        مواد را درون فر قرار داده و بین 10 تا 15 دقیقه فرصت دهید تا بپزد. از آنجایی که زمان دقیق پخت این کیک مشخص نیست حدودا 7 دقیقه پس از زمان پخت باید مرتبط آن را بررسی کنید تا سفت نشود. این کیک نباید به هیچ عنوان بیشتر از 15 دقیقه در فر بماند زیرا مواد درون آب سفت شده و ظاهر کیک‌های بازاری را از دست می‌دهد.

کلام آخر

در این مقاله شما را با دستور پخت لاوا کیک با فر و طرز تهیه آن بدون فر آشنا کردیم. اگر اولین باری ست که می‌خواهید این کیک را بپزید در مراحل پخت به تمامی نکاتی که اشاره کردیم، توجه کنید تا کیک شما به بهترین شکل پخته و در پایان ظاهر زیبایی داشته باشد. با تشکر از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

0 / 5. 0

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com