Skip to main content
0
3.3
(4)

وقتی اولین بار به کافه رفته بودم و در منو چشمم به چیز کیک سن سباستین خورد، ناخودآگاه شکل کیک شکلاتی در ذهنم متجسم شد. اما بعد از سفارش، وقتی باریستا برش‌های مثلثی این کیک را روی میزمان قرار داد، از دیدن آن تعجب کردم. برش‌های یک کیک قهوه‌ای که داخل آن کامل سفید و دارای بافتی نرم بود، من را متعجب کرد. از همانجا بود که عاشق طعم چیزکیک سن سباستین شدم و تصمیم گرفتم حتما آن را در خانه درست کنم. جالب است بدانید این نوع چیزکیک برای اولین بار در کشور اسپانیا پخته شد. اما از آنجایی که ذوق آشپزی ما ایرانی‌ها زیاد است، این کیک را در مدل‌های متفاوت و دستور پخت‌های متنوعی می‌پزیم. این چیزکیک لذیذ عطر و بوی فوق‌العاده‌ دلپذیری دارد و با یکبار امتحان کردن، شیفته آن خواهید شد. در ادامه مقاله شما را با طرز تهیه چیزکیک سن سباستین آشنا می‌کنیم.

روش اول دستور پخت چیزکیک سن سباستین

روش اول دستور پخت چیزکیک سن سباستین

برخی افراد برحسب سلیقه خود در چیز کیک انواع میوه را استفاده می‌کنند. میوه‌ها را می‌توان در بین لایه‌های این کیک قرا داد و یا برحسب سلیقه خود از آن‌ها برای تزئین استفاده کرد. نکته‌ای که باید بدانید این است که چیز کیک‌ها به دو روش تهیه می‌شوند:

  •       چیزکیک پخته شده
  •       چیزکیک بدون پخت (یخچالی)

چیزکیک سن سباستین جز آن دسته از کیک‌هایی ست که به روش یخچالی هم تهیه می‌شود. روش تهیه چیزکیک به صورت یخچالی ساده‌تر است و از مواد آماده در آن استفاده می‌شود. اما عطر و طعم کیک‌های یخچالی به پای کیک‌های پخته شده نمی‌رسد.

مواد لازم برای پخت چیز کیک سن سباستین

برای درست کردن این کیک خوشمزه باید مواد زیر را تهیه کنید:

مواد لازم مقدار مواد
تخم مرغ 4 عدد
پنیر ماسکارپونه 600 گرم
خامه‌ صبحانه 400 گرم
شکر یک لیوان
نشاسته ذرت دو قاشق غذاخوری
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری

مراحل تهیه چیزکیک سن سباستین

پس از اینکه مواد بالا را تهیه و آماده کردید باید به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول آماده کردن فر

در مرحله اول باید فر را در دمای 180 درجه روشن کنیم که تا زمانی که مواد آماده می‌شوند فر هم به خوبی گرم شود. سپس باید پنیر ماسکارپونه را درون ظرف مناسبی ریخته و به مدت 5 دقیقه هم بزنید تا بافت غلیظی پیدا کند.

مرحله دوم هم زدن تخم‌مرغ و پنیر

وقتی که پنیر ماسکارپونه کاملا یکدست شد، خامه صبحانه رامک را به آن اضافه کرده و آنقدر هم می‌زنیم تا کاملا مخلوط و یکدست شوند. در مرحله بعد باید تخم‌مرغ‌ها را به ظرف اضافه کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که تخم مرغ‌ها را دانه دانه باید درون ظرف بریزید و هرکدام از آن‌ها را به مدت 30 ثانیه هم بزنید تا کاملا با مواد مخلوط شوند.

مرحله سوم

وقتی نوبت به تخم مرغ آخر رسید باید همراه با آن وانیل را نیز به مواد اضافه کرده و خوب ترکیب کنید. در بین فاصله مخلوط کردن مواد حتما به‌طور مرتب کاسه را دورگیری کنید تا تخم مرغ‌ها به خوبی مخلوط شوند. در مرحله بعد باید شکر را به مواد اضافه کنیم. پس از اضافه کردن شکر باید مواد را مجدد به مدت 3 دقیقه هم بزنید تا به خوبی مخلوط و یکدست شوند.

مرحله چهارم اضافه کردن نشاسته ذرت

در این مرحله از طرز تهیه چیزکیک سن سباستین وقتی که دانه‌های شکر کاملا دورن مواد حل شد، نوبت به اضافه کردن نشاسته ذرت است. در این مرحله ابتدا باید نشاسته را الک کرده و سپس به مواد اضافه کنیم. بهتر است نشاسته را یکجا نریزید و مرحله مرحله این کار را انجام دهید. پس از اضافه کردن نشاسته مواد را مجدد هم بزنید تا به خوبی ترکیب شوند.

مرحله پنجم پخت چیز کیک سن سپاستین

در این مرحله باید قالب مورد نظرتان را انتخاب کرده و با کاغذ روغنی داخل آن را بپوشانید. اگر به کاغذ روغنی دسترسی ندارید می‌توانید داخل قالب را آردپاشی کنید. همچنین می‌توانید قالب را چرب کنید و بعد روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. حالا با این روش دیگر چیز کیک به قالب نمی‌چسبد و بعد از پخت به راحتی جدا می‌شود.

 پس از اینکه مواد را داخل قالب ریختید یک سیخ چوبی را درون آن بچرخانید تا حباب‌های درون کیک کاملا از بین بروند. در ادامه باید قالب را درون فر قرار داده و به مدت 45 دقیقه در دمای 180 درجه اجازه دهید بپزد.

توجه داشته باشید که قدرت انواع فر، توستر، ماکرویو و دیگر دستگاه‌ها باهم متفاوت است و شما باید با توجه به نوع دستگاه‌تان دما و زمان را تنظیم کنید. برای مثال توستر نسبت به دیگر دستگاه‌های پخت کیک، المنت ضعیف‌تری دارد و مدت زمان بیشتری برای پخت می‌خواهد. در واقع برای کار با توستر هرچه دمای فر بود، دمای توستر را 20 درجه کمتر قرار داده و زمان پخت را افزایش دهید.

مرحله ششم پخت چیزکیک سن سباستین

اگر می‌خواهید روی کیک طلایی شود، پنج دقیقه قبل از خاموش شدن فر، المنت بالا را روشن کنید تا روی کیک به خوبی گریل شده و خوشرنگ شود. پس از اینکه روی کیک طلایی شد درب فر را باز کنید و اجازه دهید چند دقیقه کیک به این صورت بماند.

مرحله هفتم تزئین چیز کیک

پس از اینکه کیک درون فر کمی سرد شد آن را خارج کرده و به مدت 10 دقیقه در یخچال قرار دهید. سپس خارج کرده و به روشی که دوست دارید تزئیین کنید. می‌توانید برای تزئین چیزکیک سن سباستین از شکلات آب شده و پودر قهوه استفاده کرده و این چیزکیک خوش طعم را کنار نوشیدنی مورد علاقه خود میل کنید. نوش جان.

روش دوم طرز تهیه چیز کیک سن سباستین

روش دوم طرز تهیه چیز کیک سن سباستین

در این روش از مواد متفاوت‌تری در دستور پخت این چیز کیک استفاده می‌کنید که عبارتند از:

مواد مقدار مواد
تخم مرغ 4 عدد
شکر یک و نیم لیوان
پنیر تازه پر چرب ۴۰۰ گرم
پنیر لبنه ۴۰۰ گرم
سرشیر ۲۰۰ گرم
خامه ۲ پاکت
آرد ۳ قاشق غذا خوری سر پر
نشاسته ۱ قاشق غذا خوری
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری

 

مرحله اول: هم زدن تخم‌مرغ و شکر

در ابتدا تخم‌مرغ‌ها را در دمای محیط قرار دهید و بعد داخل یک ظرف بزرگ بشکنید و خوب هم بزنید تا مایع کرمی بدست آورید. حالا شکر را هم به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا دانه‌های شکر در آن حل شود و مایع پف کند.

مرحله دوم اضافه کردن پنیر و خامه

در این مرحله از طرز تهیه چیز کیک سن سباستین باید پنیر لبنه، خامه، سرشیر و پنیر تازه پرچرب را هم به مایع تخم‌مرغ اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا مواد یکدست شود.

مرحله سوم: اضافه کردن آرد

برای درست کردن این چیز کیک باید آرد را دو بار الک کنید تا حسابی صاف شود. بعد آن را با نشاسته و وانیل ترکیب کرده و داخل مواد بریزید. به مقدار کمی آن را ترکیب کنید تا مواد یکدست و غلیظ شود.

مرحله چهارم: پختن چیز کیک سن سباستین

در این مرحله فر را روی دمای 250 درجه قرار دهید و 5 دقیقه صبر کنید تا گرم شود. قالب کیک را حاضر کنید و مواد را داغ آن بریزید. برای اینکه کیک به قالب نچسبد، بهتر است از کاغذ روغنی استفاده کنید یا با چرب کردن قالب، آن را داغ کنید و بعد مواد را داخل آن بریزد.

حالا قالب حاوی مواد را داخل فر قرار دهید. دما را روی 250 درجه سانتیگراد و زمان را روی 20 دقیقه تنظیم کنید. ابتدا شعله‌های پایین فر را روشن کنید تا کیک کامل پخته شود و در 3 دقیقه آخر، گریل را روشن کنید تا کیک شما برشته و طلایی‌رنگ شود.

در وسط پخت، باید چیز کیک را تکان دهید تا کامل پخته شود. در آخر هم چیز کیک سن سباستین را از فر خارج کرده و یک شب آن را در یخچال قرار دهید. برای میل کردن این چیز کیک آن را با شکلات بن ماری شده تزئین کنید.

نکات طلایی پخت چیزکیک سن سباستین

 نکات طلایی پخت چیزکیک سن سباستین

  •       در اولین مرحله باید نوع چیز کیک خود را انتخاب کنید. اینکه قصد دارید چیزکیک یخچالی درست کنید یا چیزکیک پخته شده. طرز تهیه چیزکیک یخچالی کاملا متفاوت است و اگر قصد دارید به این شیوه کیک درست کنید باید کاملا مواد ابتدایی آن را تغییر داده و مواد جدیدی تهیه کنید.
  •       سعی کنید بهترین پنیرخامه‌ای را تهیه کنید. در واقع پنیرخامه‌ای موردی ست که در مزه این کیک حرف اول را می‌زند. در نتیجه اگر نامرغوب باشد می‌توان عطر و طعم کیک را زیر سوال برده و کل زحمتی که برای تهیه آن کشیدید را از بین ببرد. پنیر خامه ای رامک یکی از محصولات بی‌نظیری که می‌تواند طعم بهتری به چیز کیک سن سباستین بدهد.
  •       بهتر است از قالب کمربندی استفاده کنید. اگر قالب کمربندی در دسترس دارید بهترین چیزی که می‌توانید در آن درست کنید یک چیزکیک بی‌نظیر و خوشمزه است. در واقع با ساختاری که این قالب دارد طرفین آن به راحتی جدا می‌شوند. این قالب با مهر و موم محکمی که ایجاد می‌کند اجازه نمی‌دهد کیک خارج شود و هنگام جداکردن به راحتی هرچه تمام‌تر از کیک جدا می‌شود. حواستان باشد که مایه کیک نباید شل باشد تا از کناره‌های قالب نشت نکند.
  •       قبل از اضافه کردن مواد به پنیر باید به خوبی آن را هم بزنید تا بافت ابریشمی و یکدستی پیدا کند. اینکار را، هم در دستور تهیه چیزکیک پختنی و هم چیزکیک یخچالی باید به خوبی انجام دهید تا بافت کیک‌تان خراب نشود. 
  •       حتما از یک چاقو داغ برای برش زدن چیزکیک استفاده کنید زیرا چیزکیک هنگام برش خوردن کمی خورد می‌شود. اما وقتی چاقو داغ باشد از این مشکل جلوگیری می‌کند. یک دستمال هم کنار خود داشته باشید تا پس از هر برش چاقو را با آن تمیز کنید تا خرده‌های برش به دیگر تکه‌ها نچسبند.

چند حقیقت جالب در مورد چیزکیک

جالب است بدانید اولین چیزکیک در جزیره یونانی ساموس تهیه شد. محققان قالب‌های پنیری را در این جزیره پیدا کردند که قدمت آنها به 2000 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. اما این یافته‌ها قالب‌های معمولی پنیر نبودند، بلکه کیک پنیری بودند. یونانیان باستان مواد ساده‌ای مثل آرد، گندم، عسل و پنیر را باهم مخلوط کرده و به شکل کیک می‌پختند. نکته جالب این است که عروس دامادهای یونان از کیک پنیری به عنوان کیک عروسی استفاده می‌کردند. رسمی که در کشور ما بسیار باب شده و شاهد کیک‌های چندین طبقه در جشن‌ عروسی‌ها هستیم! اما در دوران یونان باستان عروس‌های یونانی پخت و سرو کیک پنیر را به عنوان نشانه‌ای از مهمان‌نوازی برای شوهر و دوستان خود انجام می‌دادند.

چیزکیک با مرور زمان به تمام کشورهای دنیا راه یافت و شاهد رسپی‌های متفاوت آن در سراسر جهان هستیم. در واقع این کیک با طعم‌های جدیدی مثل وانیل، شکلات، کدو تنبل و طعم‌های میوه‌ای مثل انبه، انجیر، لیمو و … تکامل یافته و به شکل‌های جدیدی پخته می‌شود.

شوکه می‌شوید اگر بدانید گران‌ترین چیزکیک دنیا تاکنون به قیمت 4592.42 دلار فروخته شده است. این کیک توسط یک سرآشپز آمریکایی به نام رافائل رونکا در رستوران ایتالیایی Ristorante Rafele در سال 2017 پخته شد و نکته قابل توجه در این چیزکیک این بود که در آن از ورق‌های طلا استفاده شده بود!

سخن پایانی

در این مقاله شما را با طرز پخت چیزکیک سن سباستین آشنا کردیم. در واقع یک شیرینی یا کیک دستور پخت‌های مختلفی دارد و هرکسی ممکن است روش متفاوتی را برای تهیه آن بکار بگیرد. اگر این چیزکیک را با دستور گفته شده درست کنید حتما طعم بی‌نظیری خواهد داشت و بسیار شبیه به چیزکیک‌های بازاری خواهد بود. نکاتی که قبل‌تر گفتیم را رعایت کند تا پخت چیزکیک به بهترین شکل انجام شود.

خوشحال می‌شویم نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این زمینه با ما درمیان بگذارید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.3 / 5. 4

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com