Skip to main content
0
(0)

آیا تا به حال مزه کیک خیس شکلاتی را چشیده‌اید؟ اگر فقط یک بار مزه این کیک را تست کرده باشید تا ابد طرفدار آن خواهید ماند. اما درباره روش پخت این کیک خوش طعم چه می‌دانید؟ در این مقاله قصد داریم طرز تهیه کیک خیس پف‌دار را آموزش دهیم.

 

مواد لازم برای 4 نفر

برای تهیه کیک خیس ابتدا لازم است تا مواد اولیه را مطابق دستور زیر تهیه کنید.
مواد لازممقدار
آرد سفیدیک لیوان
شکریک لیوان
روغن مایعنصف لیوان
تخم مرغ3 عدد
جوش شیرینیک قاشق چای خوری
پودر کاکائو5 قاشق غذاخوری
بیکینگ پودریک قاشق غذاخوری
وانیلنصف قاشق چایخوری
شکلات تخته اینصف شمش
شیرنصف لیوان

 

 

طرز تهیه کیک خیس برای 4 نفر

اگر دوست دارید بافت کیکی که در انتها می‌پزید بسیار نرم و لذیذ باشد، باید دستورالعمل‌های زیر را گام به گام پیروی کنید.

  • در گام اول آرد را الک کنید. این کار را باید چندین بار تکرار نمایید تا در نهایت آرد حالت کاملا پودری به خود گرفته و بهم چسبیدگی و حالت گوله گوله نداشته باشد.
  •       فر را روی حرارت 200 درجه گذاشته و روشن کنید. به طور کلی بهتر است فر 20 دقیقه قبل از طبخ کیک آماده و کاملا گرم باشد.
  • سس شکلات مهم‌ترین مرحله طبخ کیک شکلاتی خیس است، زیرا به آن طعم و لطافت متفاوتی می‌دهد. برای تهیه سس، نصف لیوان شیر و نصف لیوان خامه را داخل یک ظرف ریخته و حرارت غیرمستقیم دهید. شکلات باید در این مرحله کاملا ذوب شود. هنگام حرارت مرتبا مواد را هم بزنید تا مخلوط یکدستی حاصل شود.
  • در گام بعدی باید تخم مرغ، وانیل و شکر را مخلوط کرده و خوب هم بزنید تا رنگ آن به حالت کرمی در آید. سپس شیر و روغن را نیز به مواد بیفزایید.
  • در مرحله بعد باید بیکینگ پودر و پودر کاکائو را به آرد بیفزایید. بعد از هم زدن، این مواد را به مخلوط تخم مرغ، شیر و روغن که در مرحله قبل درست کردید، افزوده و خوب هم بزنید.
  • یکی از نکاتی که در طرز تهیه کیک خیس مجلسی، باید به آن توجه داشته باشید انتخاب ظرف مناسب است. جهت پخت کیک بهتر است از قالب‌های دایره‌ای شکلی استفاده کنید که وسط آن‌ها خالی است.
  • قالب را چرب کرده و نصف مواد کیک را داخل آن بریزید. روی مواد، سس شکلاتی که آماده کردید را افزوده و سپس باقی مواد کیک را درون قالب بریزید.
  • ظرف را داخل فر گذاشته و اجازه دهید 30 تا 40 دقیقه بپزد.

فوت و فن‌هایی درباره طرز تهیه کیک خیس

  • هنگامی که قصد اضافه کردن سس شکلات را دارید، مقداری از آن را برای انتهای کار نگه دارید. بعد از بیرون آوردن کیک از قالب، آن را برش زده و سس شکلاتی که نگه داشته‌اید را به آن اضافه نمایید. برای جذب بهتر می‌توانید با خلال دندان سوراخ‌های ریزی روی کیک ایجاد کنید که سس داخل کیک نفوذ کند. بهتر است کیک در این مرحله کمی داغ باشد. زیرا نتیجه بهتری در انتها خواهید گرفت.
  • استفاده از کفگیر پلاستیکی یا چوبی بهترین گزینه برای هم زدن مواد است.
  • هنگامی که آرد را به مواد اضافه می‌کنید، با دور تند و خیلی زیاد هم نزنید. این کار باعث کاهش پف کیک و از دست رفتن بافت اسفنجی آن خواهد شد.
  • برای داشتن یک کیک خیس با بافت اسفنجی، بهتر است به میزانی که کاکائو اضافه می‌کنید، از مواد همان اندازه آرد را کم کنید. برای مثال در این دستور پخت اگر 5 قاشق غذاخوری پودر کاکائو اضافه کردید، 5 قاشق غذاخوری از آرد کم کنید.
  • گاهی برای درست کردن سس شکلاتی از ترکیب شیر، شکر و پودر کاکائو نیز استفاده می‌شود. در این روش مواد نامبرده شده را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم مرتب هم بزنید. بعد از یکدست شدن مواد به آن‌ها شکلات تخته‌ای اضافه کرده و مجددا مواد را هم بزنید تا شکلات‌ها کاملا ذوب شوند. در نهایت نیز به مواد کره اضافه کرده و خوب هم بزنید.
  • برای تزئین کیک خیس می‌توانید از خلال پسته، شکلات سنگی، خلال بادام، شکلات‌های چیپسی و…. روی کیک استفاده کنید. با این مواد هم ظاهر کیک زیباتر خواهد شد و هم طعم بهتری خواهد داشت.

تهیه کیک خیس شکلاتی در توستر آشپزی طرز تهیه کیک خیسطرز تهیه کیک خیس شکلاتی در توستر

اگر در منزل فر ندارید، زیرا می‌توانید کیک خیس را در توستر نیز طبخ کنید. تمامی مراحل آماده‌سازی کیک که در تیتر قبل اشاره کردیم را اجرا کنید. سپس ده دقیقه قبل از گذاشتن کیک داخل توستر، دستگاه را روشن نمایید و اجازه دهید خوب گرم شود. سپس قالب را داخل توستر گذاشته و دما را روی 120 درجه سانتی گراد تنظیم نمایید. بعد از 30 دقیقه کیک شما کاملا پخته خواهد شد.

طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر

طرز تهیه کیک خیس بدون فر یا با قابلمه یکی دیگر از روش‌های طبخ کیک خیس است که بسیار محبوب می‌باشد. بسیاری از افراد به دلیل نداشتن فر یا توستر هرگز دست به پخت کیک نمی‌زنند، زیرا گمان می‌کنند کیک بافت اسفنجی لازم را نخواهد داشت. در ادامه یک دستور پخت ویژه برای پخت کیک خیس در قابلمه را ذکر می‌کنیم تا بتوانید با هر امکاناتی و در هر جایی یک کیک خیس خوشمزه طبخ کنید.

  • مواد کیک و طرز ترکیب آن‌ها در این روش با روش‌های قبلی یکسان است. بنابراین شما باید تمامی مراحل قبلی را اجرا نمایید، تنها تفاوت این روش استفاد از قابلمه است.
  • برای طبخ کیک در قابلمه، ابتدا کف و دیواره‌های قابلمه را با کاغذ روغنی بپوشانید. بهتر است قابلمه‌ای که انتخاب می‌کنید، بعد از ریختن مواد تا حدود یک سوم بالای آن خالی بماند. بدین ترتیب شما فضای لازم برای پف کردن کیک را ایجاد نموده‌اید. بعد از آن نوبت به اضافه کردن مایه کیک می‌رسد.
  • هنگامی که مایه کیک را به قابلمه اضافه کردید، چندین مرتبه با ضربات محکم در اطراف قابلمه بکوبید. این کار باعث می‌شود تا حباب‌ها و هوای اضافی داخل خمیر کیک از بین برود.
  • با دم کنی درب قابلمه را پوشانده و روی قابلمه بگذارید. سپس قابلمه را روی شعله پخش کن قرار داده و گاز را روشن کنید. کیک در این روش به 45 دقیقه زمان برای پخت نیاز دارد.
  • برای بررسی پخته شدن کیک، می‌توانید از سیخ چوبی یا چاقو کمک بگیرید. سیخ چوبی یا چاقو را در وسط کیک فرو کرده و بیرون آورید. اگر مواد به چاقو چسبید، احتمالا زمان بیشتری برای پخت کیک مورد نیاز است. در غیر این صورت کیک کاملا مغز پخت شده است.

بیشتر بخوانید:طرز تهیه کیک شکلاتی خیس

سخن پایانی

یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین دسرهایی که در دنیا وجود دارد، کیک خیس شکلاتی ست. اگر قصد دارید با یک دسر خوشمزه، مهمانی به یادماندنی برگزار کنید، بهترین انتخاب، کیک خیس است. کیک خیس شکلاتی به علت طعم و بافتی که دارد، مناسب بسیاری از ذائقه‌ها می‌باشد. اما چگونه می‌توان یک کیک خیس خانگی با کیفیتی عالی داشت؟ آیا می‌توان کیک خیسی دقیقا مانند کیک خیس کافی شاپ‌ها طبخ کرد؟ در این مطلب دستور العمل جامعی برای طبخ این مدل کیک ارائه کردیم. اگر در منزل خود فر یا کیک پز ندارید، باز هم نباید نگران باشید. زیرا در این مقاله دستور العمل طبخ کیک بدون فر و کیک پز را نیز ارائه کردیم. کافیست یک بار با فوت و فن‌هایی که در این مقاله گفتیم، کیک خیس را طبخ کنید؛ خواهید دید که نتیجه بسیار لذت‌بخش‌تر از آن چیزی خواهد شد که انتظار داشتید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

0 / 5. 0

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com