Skip to main content
3.6
(5)

چند روز پیش در حالی که در تدارک عصرانه برای مهمانانم بودم، به این فکر کردم که کاش می‌شد یک عصرانه متفاوت و بی دردسر هم روی میز داشته باشم. با کمی گشت و گذار در اینترنت به انواع پنکیک برخوردم که دستور پخت خیلی ساده‌‌ای داشت اما به نظر بسیار خوشمزه می‌رسید. وقتی به مواد اولیه آن نگاه کردم متوجه شدم حتی مواد اولیه خیلی ساده‌‌ای هم دارد. بنابراین دست به کار شدم تا یک میز عصرانه متفاوت و خوشمزه را تدارک ببینم. در ادامه دستور طبخ انواع پنکیک را قرار خواهیم داد تا با کمک آن بتوانید یک میز متفاوت برای عصرانه یا صبحانه بچینید.

کیک آشپزی طرز تهیه انواع پنکیکطرز تهیه پنکیک ساده تابه‌‌ای

پنکیک‌ها را می‌توانید در طعم‌های مختلف به راحتی با یک تابه کوچک طبخ کنید. کافیست برای طعم‌دار کردن پنکیک‌ها به مواد اولیه پوره میوه یا پودر شکلات و… را بیفزایید. در ادامه طرز تهیه پنکیک برای ۴ نفر را قرار می‌دهیم. اگر به دنبال طرز تهیه پنکیک برای ۱۰ نفر یا بیشتر هستید، کافیست مواد اولیه را دو برابر کرده و همین دستور طبخ را اجرا کنید.

  1.     در مرحله اول یک عدد تخم مرغ برداشته و آن را داخل ظرفی بشکنید. به تخم مرغ‌ها 3 قاشق غذاخوری شکر افزوده و یک چهارم قاشق چایخوری وانیل هم اضافه کنید. با همزن برقی و با دور تند مواد را به خوبی مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. در این مرحله شکر باید حل شده و ماده‌‌ای کرم رنگ و کشدار برجای بماند. البته اگر همزن برقی در دسترس ندارید، استفاده از همزن دستی هم مشکلی ایجاد نمی‌کند.
  2.     در گام بعدی یک لیوان سرخالی شیرesl و یا آب را به آرامی به مواد اضافه کنید. مجددا مواد را هم زده و این بار 3 قاشق غذاخوری روغن به مواد بیفزایید. یک دقیقه دیگر هم به هم زدن ادامه دهید تا به طور کامل مواد ترکیب شوند.
  3.     یک لیوان و نصفی آرد سفید برداشته و با یک قاشق چایخوری بکینگ پودر ترکیب کنید. مخلوط را حداقل دو بار الک کنید تا مواد راحت‌تر پف کنند. یک لیسک یا قاشق برداشته و مرحله به مرحله آرد را به مواد قبلی اضافه کرده و هم بزنید.
  4.     بهتر است بعد از ریختن بکینگ پودر داخل مواد، مایه پنکیک را خیلی هم نزنید. این کار باعث می‌شود خاصیت بکینگ پودر حفظ شده و پنکیک شما پف‌دارتر شود.
  5.     بعد از آماده‌سازی مایه پنکیک، به آن ده دقیقه فرصت دهید.
  6.     یک تابه نچسب را برداشته و با مقدار بسیار کمی روغن چرب کنید. توجه داشته باشید که نباید روغن خیلی زیادی مصرف کنید در غیر این صورت پنکیک خیلی چرب می‌شود.
  7.     تابه را خوب داغ کرده و با یک ملاقه کوچک کمی مایه پنکیک برداشته و داخل تابه بریزید.
  8.     مایه پنکیک شما باید آنقدر رقیق باشد که بدون کمک، در کف تابه پخش شود.
  9.     وقتی قسمت رویی پنکیک شروع به حباب زدن کرد، نشان‌دهنده این است که احتمالا یک طرف آن سرخ شده و وقت آن رسیده که پنکیک را برگردانید. نشانه دیگر که با کمک آن می‌توانید متوجه شوید وقت برگرداندن پنکیک است، خشک شدن لبه‌های پنکیک می‌باشد.
  10.                       در نهایت پنکیک را برگردانده و حدودا یک الی دو دقیقه زمان دهید تا طرف دیگر هم سرخ شود.

1 آشپزی طرز تهیه انواع پنکیک 

طرز تهیه پنکیک شکلاتی

در قسمت قبلی طرز تهیه پنکیک ساده را آموزش دادیم، اما اگر عاشق طعم شکلات هستید، می‌توانید پنکیک شکلاتی هم درست کنید. تفاوت خیلی زیادی میان دستور پخت پنکیک ساده و پنکیک شکلاتی وجود ندارد. تنها نکته اضافه‌تری که وجود دارد افزودن سه الی 4 قاشق پودر کاکائو به مایه اولیه پنکیک است که هم رنگ و هم طعم آن را متفاوت می‌کند. البته در برخی مواقع به جای پودر کاکائو از شکلات تخته‌‌ای آب شده هم در مایه پنکیک استفاده می‌شود. در هر صورت هر کدام از این مواد می‌تواند در دستور طبخ پنکیک استفاده شود.

شیر استفاده کنیم یا آب؟

گاهی می‌توان به جای شیر از آب هم در دستور طبخ پنکیک استفاده کرد. تفاوت خیلی بزرگی بین این دو وجود ندارد اما استفاده از شیر می‌تواند نتیجه کار را بهتر کند. در واقع در طرز تهیه پنکیک پفکی، شیر به عنوان یک ماده که باعث نرم شدن پنکیک می‌شود، ذکر شده است. شیر باعث می‌شود مدت نگهداری پنکیک هم افزایش یافته و خیلی زود خشک نشود.

بیشتر بخوانید:طرز تهیه پنکیک شکلاتی مغزدار

طرز تهیه پنکیک ژاپنی

پنکیک ژاپنی به علت بافت بسیار پفکی و نرمی که دارد، مشهور است. در ادامه طرز تهیه پنکیک ژاپنی را هم قرار خواهیم داد.

  1.     3 عدد تخم مرغ برداشته و به گونه‌‌ای آن‌ها را بشکنید که سفیده و زرده از یکدیگر جدا شوند.
  2.     سفیده‌ها را در یک کاسه بزرگ بریزید و با دور تند همزن برقی آنقدر هم بزنید تا حالت کف مانند پیدا کنند.
  3.     یک چهارم پیمانه شکر را به سفید تخم مرغ اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. سپس ظرف را داخل یخچال بگذارید تا بقیه مواد آماده شوند.
  4.     زرده تخم مرغ را در ظرف دیگری با وانیل و یک چهارم پیمانه دیگر شکر هم بزنید. نصف پیمانه روغن را هم به مواد اضافه کنید و آن‌ها را مجددا ترکیب کنید.
  5.     نصف پیمانه شیر را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید.
  6.     یک پیمانه آرد را به همراه نصف پیمانه نشاسته ذرت و کمی بکینگ پودر الک کرده و به آرامی به مواد قبلی اضافه نمایید.
  7.     با لیسک مواد را هم زده و سفید تخم مرغ را هم به آرامی و ترجیحا در دو مرحله به آن اضافه کنید. هم زدن را در یک جهت و به آرامی ادامه دهید تا مواد ترکیب شده اما پف سفیده تخم مرغ نخوابد.
  8.     در نهایت هم مانند آنچه توضیح دادیم، پنکیک ژاپنی را طبخ کنید.

بیشتر بخوانید:طرز تهیه پنکیک توت فرنگی

فوت و فن‌های پنهان

هر چند دستور طبخ پنکیک پیچیدگی خاصی نداشت اما دانستن یک سری فوت و فن‌ها کمک می‌کند تا پنکیک بهتری داشته باشید. در ادامه برخی از این فوت و فن‌ها را لیست می‌کنیم.

  •       تفاوتی ندارد که در حال طبخ پنکیک هستید و یا می‌خواهید یک کیک اسفنجی درست کنید، به‌هرحال باید هنگام هم زدن مواد، از لبه‌های کاسه دورگیری کنید. هنگامی که مواد را به تخم مرغ‌ها اضافه می‌کنید، حتما باید دورگیری از لبه‌های کاسه را انجام دهید تا تمامی مواد به خوبی ترکیب شوند. در غیر این صورت در نهایت طعم پنکیک شما کمی زمخت شده و بوی تخم مرغ می‌گیرد.
  •       طرز تهیه پنکیک با آرد گندم و آرد سفید کاملا یکسان است. بنابراین می‌توان از هر کدام از آن‌ها استفاده کنید. البته به طور کلی بیشتر از آرد سفید برای طبخ پنکیک و انواع شیرینی جات استفاده می‌شود.
  •       برای تزئین پنکیک می‌توانید از انواع میوه‌ها مانند توت فرنگی، موز، آناناس و… استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید روی پنکیک‌ها شیره توت یا نوتلا ریخته و جلوه ظاهری آن‌ها را زیباتر کنید.
  •       اگر می‌خواهید پنکیک مغزدار داشته باشید، کافیست یک مقدار کم از مایه پنکیک را برداشته و داخل تابه بریزید. سپس کمی شکلات صبحانه را دقیقا وسط پنکیک ریخته و مجددا با یک لایه مایه پنکیک روی آن را بپوشانید. بدین ترتیب لایه وسطی پنکیک شما مغز شکلاتی خواهد داشت.

و در پایان …

پنکیک یک غذای سبک اما بسیار خوشمزه است که دستور پخت ساده‌‌ای دارد. در این مطلب راجع به طرز طبخ انواع پنکیک صحبت کرده و نکات مهمی را بیان کردیم. با خواندن این مطلب می‌توانید انواع پنکیک خوشمزه و خوش طعم را در منزل بپزید. 

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.6 / 5. 5

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com