Skip to main content
0
2.9
(9)

من همیشه فکر می‌کردم سس آلفردو فقط با پاستا خورده می‌شود، تا اینکه چندین مرتبه در مهمانی‌ها دیدم که آن را با انواع غذاها سرو می‌کنند. حتی از یک سرآشپز خیلی معروف شنیدم که می‌توانیم سس آلفردو را با بیش از 10 غذای متنوع سرو کنیم. پاستای فتوچینی، میگو و یا فیله مرغ کبابی از جمله غذاهای رایجی هستند که همراه با این سس طعم فوق‌العاده خوشمزه‌تری پیدا می‌کنند. البته به شرط اینکه در طرز تهیه سس آلفردو مثل سرآشپزهای حرفه‌ای عمل کنید. به همین خاطر تصمیم‌ گرفته‌ایم در اینجا شما را با 3 طرز تهیه سس آلفردو با روش رستورانی آشنا کنیم. این سه روش در مراحل آماده کردن تقریباً به هم شبیه هستند، اما ترکیبات و طعم آن‌ها با هم فرق دارد.

روش اول طرز تهیه سس آلفردو با خامه صبحانه

روش اول طرز تهیه سس آلفردو با خامه صبحانه

در روش اول به خامه صبحانه یا خامه پرچرب و خوشمزه نیاز دارید تا سس شما غلیظ و دلچسب شود. برای درست کردن این روش آماده سازی سس آلفردو به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم برای سس آلفردو مقدار مواد
پنیر پارمزان یک فنجان
خامه پرچرب یک فنجان
کره مارگارین یک قاشق غذاخوری
سیر رنده شده یک حبه
شیر 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار مورد نیاز
جعفری خرد شده 2 قاشق غذاخوری

 

حالا برای درست کردن این سس خوشمزه رستورانی به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول ترکیب خامه و شیر

از شیر esl برای رقیق کردن خامه استفاده می‌کنید؛ پس باید همان اول هر دو را با هم ترکیب کرده و خوب هم بزنید تا صاف و یکدست شود.

مرحله دوم تفت دادن سیر

حالا کره را داخل ماهیتابه بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید تا به آرامی ذوب شود. سیر را حسابی له یا رنده کنید. وقتی کره ذوب شد، سیر را داخل آن بریزید و با حرارت ملایم تفت دهید. صبر کنید تا عطر سیر بلند شود.

مرحله سوم- اضافه کردن خامه به سیر

در این مرحله برای طرز تهیه سس آلفردو ویژه باید خامه و شیری را که قبلا با هم ترکیب کرده‌اید، داخل سیر تفت‌داده شده بریزید. شعله باید ملایم باشد و بعد 5 دقیقه آن‌ها را با همدیگر تفت دهید تا به طور کامل با هم ترکیب شوند.

وقتی در حال تفت دادن سیر و خامه هستید، باید مرتب با حرارت ملایم آن‌ها را هم بزنید تا خامه نسوزد و طعم سس شما خراب نشود.

مرحله چهارم اضافه کردن پنیر پارمزان

حالا در این مرحله پنیر پارمزان را هم داخل مواد بریزید. دقت داشته باشید وقتی پنیر رنده شده را داخل سس اضافه کردید، باید خیلی تیز و سریع آن را هم بزنید. وقتی پنیر کامل در سس ذوب شد، شعله را خاموش کنید.

مرحله آخر اضافه کردن جعفری

می‌دانید چرا باید جعفری خرد شده را آخرین مرحله به سس آلفردو اضافه کنید؟ اگر همان ابتدای ذوب شدن کره آن را اضافه کنید، طی مراحل پخت، عطر و طعم خود را از دست می‌دهد. حالا در آخرین مرحله (بعد از خاموش کردن شعله) جعفری را به سس اضافه کنید و نمک و فلفل را هم داخل آن بریزید. خوب سس آلفردوی خود را هم بزنید.

چند نکته برای طرز تهیه سس آلفردو ویژه

برای روش اول درست کردن این سس باید به چند نکته دقت داشته باشید:

        اگر سس بیش از حد غلیظ شد، به آن شیر گرم اضافه کنید و خوب هم بزنید. البته مراقب باشید بیش از حد شیر اضافه نکنید که حالا سس شما آبکی و شل شود.

        اگر در خانه پنیر پارمزان ندارید و یا به سلیقه خودتان می‌توانید از پنیر چدار یا پنیر پیتزا هم استفاده کنید.

        تا زمانی که عطر سیر را احساس نکردید، خامه را داخل آن اضافه نکنید.

        برای درست کردن این سس می‌توانید بنا به ذائقه و سلیقه خودتان از کره مارگارین (گیاهی) یا کره حیوانی استفاده کنید. طعم دو کره کاملاً متفاوت است. ناگفته نماند در رستوران‌ها بیشتر از کره گیاهی استفاده می‌شود.

روش دوم آماده سازی سس آلفردو رژیمی

روش دوم آماده سازی سس آلفردو رژیمی

در روش دوم تهیه این سس نیازی به خامه صبحانه نیست و باید این سس را رژیمی معرفی کنیم. در واقع مواد آن با آنچه در روش اول توضیح دادیم، کاملاً متفاوت است. شیر کم چرب به همراه روغن زیتون و نشاسته ذرت می‌تواند طعم متفاوتی به سس شما بدهد. اگر گیاهخوار هستید مطمئنا عاشق این سس می‌شوید.

خوب برای تهیه آن به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم برای سس آلفردو رژیمی مقدار مواد
شیر کم چرب یک فنجان
پنیر پارمزان 90 گرم
روغن زیتون 3 قاشق غذاخوری
آب مرغ (یا سبزیجات) یک فنجان
نشاسته ذرت 3 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
سیر رنده شده 2 حبه

 

برای درست کردن این روش تهیه سس آلفردو ویژه به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول ترکیب آب و نشاسته ذرت

دلیل اصلی استفاده از نشاسته ذرت برای درست کردن این سس، غلیظ شدن آن است. در واقع قرار نیست شما در این روش از خامه پرچرب استفاده کنید و به جای آن باید نشاسته ذرت بریزید تا سس شل و وارفته نشود.

حالا نشاسته را با آب سبزیجات یا آب مرغی که از قبل درست کرده‌اید، ترکیب کنید و آن را با همزن یا با قاشق خوب هم بزنید تا یکدست شود. بعد هم آن را کنار بگذارید و به سراغ مراحل بعدی طرز تهیه سس آلفردو به روش رستورانی بروید.

مرحله دوم تفت دادن سیر

سیرها را رنده یا له کنید. مقداری روغن زیتون داخل ماهیتابه بریزید و همین که داغ شد، سیر له شده را با آن تفت دهید. بهتر است شعله کم باشد و مدام سیرها را زیر و رو کنید تا نسوزد و به طور یکدست تفت داده شود.

مرحله سوم- ترکیب سیر و نشاسته ذرت

وقتی بوی عطر سیر به مشامتان رسید، نوبت به اضافه کردن نشاسته ذرت می‌رسد. شیر را هم در همین مرحله به این ترکیب اضافه کنید. حرارت را زیاد کنید تا سس (نیمه آماده) جوش بزند. سپس شعله را کم کنید و منتظر بمانید تا مواد غلیظ شود.

حدود 3 تا 4 دقیقه زمان لازم است تا سس بجوشد و غلیظ شود. به طوری که درست مثل ماست قوام پیدا کند.

مرحله چهارم اضافه کردن پنیر پارمزان

در این مرحله پنیر پارمزان را رنده کنید و داخل سس در حال جوش بریزید. سریع و فرز مواد را هم بزنید تا پنیر به طور کامل در آن ذوب شود. بعد هم نمک و فلفل سیاه سس را اضافه کنید.

حالا سس آلفردو ویژه شما آماده شده است که می‌توانید شعله را خاموش کنید و همانطور که سس داغ است، آن را همراه با پاستا، مرغ سوخاری و یا سایر غذاهای دلخواه خود سرو کنید.

نکات طرز تهیه سس آلفردو بدون خامه

در این روش درست کردن سس الفردو باید به چند نکته دقت داشته باشید:

        بلافاصله بعد از اینکه شعله را خاموش کردید، از سس آلفردو همراه با غذا استفاده کنید. این سس اگر سرد شود، بافت خیلی غلیظ و سفتی پیدا می‌کند که چندان جالب نیست.

        برای اینکه سس شما طعم بهتری پیدا کند، در آخر می‌توانید یک فنجان جعفری خرد شده نیز داخل آن بریزید و همراه با غذا میل کنید.

        به جای روغن زیتون می‌توانید از روغن مایع هم استفاده کنید.

        اگر سس بیش از حد غلیظ شد (به دلیل اشتباه در ریختن نشاسته ذرت بیشتر) می‌توانید مقدار کافی شیر گرم داخل سس بریزید و خوب هم بزنید تا رقیق‌تر شود.

سومین طرز تهیه سس آلفردو با آرد و شیر

یکی دیگر از راحت‌ترین روش‌های درست کردن این سس، استفاده از آرد به همراه شیر است. در واقع آرد برای این کاربرد دارد که سس الفردو شما غلیظ‌تر شود و بافت خامه‌ای پیدا کند. برای درست کردن این سس به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم سس آلفردو با آرد مقدار مواد
آرد 6 قاشق غذا خوری
خامه صبحانه 3 قاشق غذاخوری
شیر 2 فنجان
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
پنیر پارمزان سه چهار فنجان (90 گرم)
کره یک قاشق غذاخوری
جعفری نصف فنجان

 

در این روش طرز تهیه سس آلفردو ویژه باید به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول تفت دادن آرد

قبل از اینکه آرد را تفت دهید، ابتدا آن را الک کنید تا در سس گلوله نشود. بعد آن را روی حرارت ملایم قرار دهید و تفت دهید تا رنگ آن کرمی شود. اما نباید آرد تیره شود و یا بسوزد. پس مدام آن را هم بزنید تا بوی خامی آرد گرفته شود. زیر اجاق را خاموش کنید.

مرحله دوم- تفت دادن سیر

برای این طرز تهیه سس آلفردو سیر را رنده یا له کنید و با مقداری کره تفت دهید. مدام سیر را با حرارت ملایم هم بزنید که به صورت یکدست تفت داده شود. بعد از اینکه عطر سیر به مشامتان رسید، آرد تفت داده شده را به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا خمیر یکدست شود.

مرحله سوم اضافه کرده شیر به مواد

در این مرحله باید شیر را آرام آرام داخل مواد بریزید و با چنگال مدام هم بزنید. به طوری که خمیر به سس تبدیل شود. وقتی شیر به جوش آمد 2 تا 3 دقیقه صبر کنید و بعد پنیر پارمزان را به آن اضافه کنید. اجازه دهید پنیر در سس ذوب شود و سپس نمک و فلفل سیاه را هم به سس اضافه کنید.

برای اینکه سس آلفردو شما طعم بهتری داشته باشد، به آن جعفری خرده شده هم اضافه کنید. حالا همانطور که سس شما گرم است، آن را با غذای مورد علاقه خود میل کنید.

فوت و فن طرز تهیه سس آلفردو رستورانی

برای اینکه بهترین سس آلفردو را درست مثل رستوران‌ها و کافه‌ها درست کنید و فرقی بین سس شما با یک باریستا یا سرآشپز حرفه‌ای نباشد، به این نکات دقت داشته باشید:

        اگر برای درست کردن این سس از آرد استفاده می‌کنید، بدون الک کردن، آن را تفت ندهید. همینطور وقتی آن را تفت دادید، حتما باید صبر کنید تا بوی خامی آن گرفته شود. اما اگر آرد با حرارت زیاد تفت داده شود، رنگ آن عوض می‌شود و دیگر سسی شبیه به آنچه در رستوران‌ها و کافه‌ها می‌بینید، ندارید.

        کره نسبت به روغن طعم بهتری به سس آلفردو می‌دهد و به همین خاطر است که این سس در رستوران‌ها همیشه طعم متفاوتی دارد.

        همیشه وقتی سس شما بیش از حد غلیظ می‌شود، به آن کمی شیر داغ اضافه کنید.

        این سس اگر سرد شود، سفت و خیلی غلیظ می‌شود که دیگر قابل خوردن نیست. به همین دلیل می‌توانید آن را به روش بن‌ماری (روی حرارت کتری یا حرارت سماور) گرم کنید. بعد هم مقداری شیر داخل آن بریزید و مدام هم بزنید تا سس شما دوباره حالت اول را بگیرید.

        برای نگهداشتن اضافه سس آلفردو در یخچال آن را داخل ظرف مخصوص بریزید و درب آن را محکم ببندید. این سس تا یک هفته بعد هم قابل استفاده است. همچنین می‌توانید آن را فریز کرده و تا مدت یک ماه نگهداری کنید.

        کره حیوانی عطر بیشتری به سس می‌دهد که البته باب سلیقه هر کسی نیست و برخی از افراد از بوی آن بیزارند. به همین دلیل بهتر است کره مارگارین یا روغن مایع را جایگزین کنید.

        خامه کم چرب یکی دیگر از محصولات لبنی ست که می‌توانید برای آماده سازی سس آلفردو استفاده کنید. این خامه همراه با شیر کم چرب می‌تواند یک سس کاملا رژیمی را به شما تحویل دهد.

 ارزش غذایی سس آلفردو

یکی از بهترین سس‌هایی ست که همیشه در گرانترین رستوران‌ها همراه با غذاهای مدرنی مثل پاستا پنه، پیتزا، مرغ سوخاری، سیب زمینی با ژامبون، میگو، نودل، ماکارونی رشته‌ای و …. می‌توانید میل کنید.

ارزش غذایی 100 گرم سس آلفردو در جدول زیر آمده است:

میزان انرژی 300 کالری
چربی 30 گرم
چربی اشباع 20 گرم
پروتئین 15 گرم
کربوهیدرات 3 گرم

 

در آخر

از آنجا که سس آلفردو یک غذای مقوی و چرب محسوب می‌شود، بهتر است افرادی که قصد کاهش وزن دارند، آن را با آرد و شیر کم چرب تهیه کنند. همچنین مقدار پنیر پارمزان کمتری در این سس بریزید تا رژیمی شود.

این سس لذیذ را به صورت گرم همرا با غذاهای مورد علاقه خود و انواع ساندویچ میل کنید. امیدواریم این سه طرز تهیه سس آلفردو که در اینجا ارائه کردیم برایتان مفید و کاربردی باشد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

2.9 / 5. 9

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com